تست قند خون در منزل

معمولا افرادی که به مشکل قند خون یا دیابت مبتلا هستند برای بررسی وضعیت خود از تست قند خون استفاده می کنند. این تست میزان گلوکز خون را از اندازه گیری می کند.

به طور کلی می توان تست قند خون را یکی از ساده ترین روش ها برای بررسی وضعیت سلامتی بدن دانست. امروزه تست قند خون به سادگی و در منزل با استفاده از دستگاه های خاصی انجام می شود.

این تست کاملاً ایمن و مقرون به صرفه خواهد بود. در واقع افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند باید در فواصل منظم تست قند خون را انجام دهند.

زیرا با کمک این تست می توانند از بالا رفتن قند خون و بروز بیماری های جدی جلوگیری نمایند. در ادامه قصد داریم ه۶ اطلاعات بیشتری در مورد تست قند خون در منزل در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم با ما همراه باشید.

چگونگی انجام تست قند خون در منزل:

انجام تست قند خون در منزل با استفاده از دستگاه های خانگی انجام خواهد شد. در اکثر مواقع با توجه به نظر پزشک قبل از شروع تست های خانگی آزمایشاتی انجام می شود.

سپس برنامه تست برای بیمار تنظیم شده و به صورت منظم تکرار خواهد شد. به طور کلی برای اندازه گیری قند خون در منزل باید مراحل مختلفی را دنبال کنید.

تست قند خون در منزل

تست قند خون در منزل

این مراحل شامل موارد زیر است:

  • توجه داشته باشید که قبل از انجام هر کاری باید ابتدا دست هایتان را به طور کامل را بشویید و سپس خشک نمایید.
  • ممکن است بعضی از روش ها نیاز به ضدعفونی کردن محل تست داشته باشد. بنابراین شما می ‌توانید از پنبه الکل برای ضدعفونی کردن محل استفاده کنید. البته در بعضی موارد دیگر فقط شستن دست ها با صابون و آب گرم نیاز است. دقت داشته باشید که در هر صورت محل نمونه گیری باید کاملاً خشک باشد.
  • همچنین بهتر است بدانید که بعضی از تست ها بر روی ناحیه حساس بدن مانند بازو ها انجام می شود. همان طور که می دانید تغییرات قند خون در نواحی حساس بدن کمتر است. پس بهتر است برای مشخص کردن تغییرات سریع قند از نواحی مانند انگشت استفاده کنید.
  • یک نکته دیگر که باید بدانید آن است که برای تست قند خون در منزل بهتر است آزمایش در کنار انگشت انجام شود و هر بار یک انگشت مختلف را آزمایش نمایید.
  • دقت داشته باشید که درجه نفوذ دستگاه با توجه به نوع پوست تنظیم می شود. پس برای افرادی که پوست خشک تر و ضخیم تری دارند باید درجه نفوذ بیشتر باشد.
  • سپس دست را به موقعیتی تکیه داده و سوزن را محکم اما بدون هیچ گونه زوری در انگشت فرو کنید‌ البته در بعضی از مواقع از دستگاه های خاصی استفاده می شود که با فشار دادن دکمه سوزن به داخل پوست فرو می رود.
  • پس از آن باید انگشت را در سطح قفسه سینه قرار دهید و فشار کمی به آن وارد نمایید تا قطره خون خارج شود. سپس قطره خون را بر روی نوار تست قرار دهید.
  • نتیجه نهایی تست قند خون در منزل که بر روی دستگاه مشخص می‌شود را طبق دستور پزشک یادداشت نمایید.
روش انجام تست قند خون

روش انجام تست قند خون

تفسیر نتایج اندازه گیری قند خون:

تفسیر نتیجه تست قند خون در منزل اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. زیرا اگر از نتایج تست آگاه نباشید ممکن است جان بیمار به خطر افتد. معمولاً نتایج تست قند خون برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند به صورت زیر می باشد.

  • در آزمایش صبحگاهی یا ناشتا میزان قند خون برای افراد دیابتی باید بین ۸۰ تا ۱۳۰ میلی گرم در یک دهم لیتر باشد.
  • در آزمایش قبل از ظهر میزان قند خون باید بین ۷۰ تا ۱۳۰ میلی گرم بر میلی لیتر باشد.
  • در آزمایشی که دو ساعت پس از صرف غذا انجام می‌ شود، میزان قند خون باید کمتر از ۱۸۰ میلی گرم بر میلی لیتر باشد.
  • همچنین در زمان خواب نیز نتایج اندازه گیری قند خون کمتر باید ۱۲۰ میلی گرم بر میلی لیتر می باشد.
  • البته به این نکته توجه داشته باشید که اعداد مشخص شده ممکن است در هر فرد متفاوت باشد. در واقع اعداد با توجه سن، میزان سلامتی، وزن و دیگر عوامل تغییر می کند.
جواب آزمایش قند خون

جواب آزمایش قند خون

زمان اندازه گیری قند خون:

دقت داشته باشید که زمان تست قند خون در منزل با توجه به نوع دیابتی که بیمار دارد مشخص می شود. مثلاً برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع یک هستند ممکن است پزشک در طی یک روز ۴ تا ۱۰ بار تست را توصیه نماید.

این تست ها معمولاً قبل و بعد از صرف غذا، میان صرف غذا، قبل و همچنین بعد از انجام تمرینات ورزشی، قبل از خوابیدن و یا حتی در شب انجام می شود. چک کردن قند خون در طی روز باعث خواهد شد تا تغییرات آن مشخص شود و در صورت نیاز داروی جدید تجویز گردد.

اما افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند در صورتی که انسولین مصرف می کنند باید با توجه به نظر پزشک و میزان انسولینی که تزریق می کنند چند بار در روز میزان قند خون خود را چک نمایند.

معمولا این افراد قبل از صرف غذا و هنگام خواب قند خون را تست می کنند. اما افرادی که از داروهای غیر انسولینی و با کمک رژیم غذایی دیابت خود را مدیریت می نمایند نیازی به تست قند خون روزانه نخواهند داشت.

زمان مراجعه به پزشک:

همانطور که گفته شد تست قند خون در منزل بسیار راحت است و با استفاده از دستگاه‌های خانگی توسط خود شخص انجام می شود.

اما بهتر است افرادی که به صورت ناگهانی قند خونشان افزایش پیدا می کند یا نه نتوانسته اند میزان قند خون را به خوبی مدیریت کنند به پزشک مراجعه نمایند‌.

آزمایش قند خون در منزل با کمک مرکز زی با مهر:

همان طور که در بالا گفته شد در صورتی میزان قند خون به صورت ناگهانی افزایش پیدا کند و یا تغییرات آنچنانی داشته باشد باید به پزشک مراجعه نمایید.

البته ممکن است بعضی از افراد نتوانند به مراکز درمانی و بیمارستان ‌ها مراجعه نمایند‌. بنابراین شما می توانید از خدمات آنلاین مجموعه خدمات مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر استفاده نمایید.

شما می توانید تنها با این مرکز تماس گرفته و درخواست تست قند خون در منزل را داشته باشید. استفاده از خدمات مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر در کوتاه ترین زمان ممکن و با قیمت مناسب انجام خواهد شد و در صورت نیاز، دارو نیز تجویز می شود.

با ما تماس بگیرید: 02166581833

اینستاگرام مرکز زی با مهر: zibamehr.nurse

مرکز پرستاری زی با مهر

مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر دارای مجوز رسمی از وزرارت بهداشت و با بهره گیری از پرستاران متخصص، کارآزموده و با سابقه، بصورت 24 ساعت شبانه روز در تمامی روزهای سال و ایام تعطیل، در خدمت شما عزیزان می باشد. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات پرستار سالمند ، پرستار کودک ، مراقبت از سالمند ، پرستار کرونا ، پرستار معلول ، پرستار بیمار، پرستار ارزان،  پرستار روزانه، پرستار شبانه روزی ، تزریقات، اعزام پزشک و اطلاع از دستمزد پرستار در منزل و دریافت قیمت دستگاه اکسیژن ساز با ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید. تلفن تماس و مشاوره رایگان: ۰۲۱۶۶۵۸۱۸۳۳ الی 5

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *