تزریق انسولین در منزل

چرا تزریق انسولین در منزل نیاز است؟

امروزه تزریق انسولین در منزل، برای بسیاری از افراد به یک عادت همیشگی تبدیل شده است. پیشرفت گسترده تکنولوژی و فناوری و به دنبال آن زندگی شهری، مزایای زیادی دارد و بسیاری از نیازهای انسان را به سریع ترین زمان ممکن برطرف می کند.

پیشرفت تکنولوژی و زندگی شهری، کم تحرکی و مشکلاتی را به دنبال دارد. نمونه ای از این مشکلات، بروز بیماری های مختلف از جمله دیابت است.

متاسفانه امروزه این بیماری روز به روز در حال گسترش است و در بین تمامی کشورها از جمله ایران، تعداد بیماران مبتلایان به آن در حال افزایش است.

همانطور که می دانید بیماری دیابت، عوارض زیادی دارد و در صورت پیشگیری نکردن و عدم درمان مناسب، منجر به عوارضی می شود که گاه جبران ناپذیر و باعث از دست دادن اعضای مهمی همچون چشم ها و پاها و بسیاری عوارض دیگر همچون دیالیز و از دست دادن کلیه ها می شود.

دیابت و تزریق انسولین در منزل:

یکی از داروهایی که باید بیماران مبتلا به دیابت استفاده کنند انسولین است. همانطور که می دانید بیماری دیابت، تولید انسولین در بدن را با مشکل مواجه می کند.

بنابراین تزریق انسولین در منزل باید به یک عادت روزانه و همیشگی و ضروری تبدیل شود. حتما شنیده اید که بیماری دیابت دو نوع دارد و به دیابت نوع یک و نوع دو معروف است.

دیابت نوع یک بیشتر در میان نوجوانان و جوانان شایع است و مبتلایان به آن باید از همان اوایل ابتلا، تزریق انسولین در منزل را آن هم با توجه به تجویز پزشک، به دفعات در روز تکرار کنند.

اما دیابت نوع دو بیشتر از سنین میانسالی شروع می شود که متاسفانه امروزه سن ابتلا به آن به مراتب رو به کاهش است و نسبت به دیابت نوع یک نیز شایع تر است.

ناگفته نماند که علاوه بر تزریق انسولین در منزل، و خوردن داروهای مربوطه، پیشگیری هایی زیادی نیز ضروری است که باید به طور کامل انجام شود تا از پیشرفت این بیماری و آسیب رساندن آن به اعضای بدن جلوگیری شود.

اما تزریق انسولین در منزل به چه صورت است؟ آیا هر کسی می تواند انجام دهد؟ آیا احتیاج به تکنیک ها و رعایت نکات خاصی دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کامل با آن آشنا شویم.

تزریق انسولین در منزل

تزریق انسولین در منزل

تزریق انسولین در منزل چگونه است؟

تزریق انسولین در منزل، کار چندان سختی نیست و بیماران خود نیز می توانند این کار را انجام دهند و یا از افراد در منزل کمک بگیرند. کافی است محل تزریق انسولین و نحوه تزریق آن را به درستی بدانید.

البته دوز مورد نظر که توسط پزشک و با توجه به سطح قند خون، تعیین می شود نیز از مهم ترین نکات، هنگام تزریق انسولین است. خدمات مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر شامل خدمات متعددی از جمله تزریق انسولین در منزل است.

نقاطی از بدن بیمار که برای تزریق انسولین در منزل انتخاب می شود عبارتند از:

  • اندازه یک کف دست فاصله از دو طرف ناف شکم
  • کف دست خود را از ران به پایین و از زانو به بالا قرار دهید، منطقه ی بین این دو فاصله، مناسب برای تزریق انسولین در منزل است.
  • اگر دست بیمار را برای تزریق انسولین در منزل، انتخاب می کنید کف دست خود را در ابتدای بازوی بیمار قرار دهید. از فاصله ی بعد از کف دست، تا کمی بالاتر از آرنج، برای تزریق انسولین مناسب است. اگر دست راست را برای تزریق انسولین انتخاب می کنید بهتر است نقاط بیرونی به سمت چپ را انتخاب کنید و اگر دست چپ را انتخاب می کنید بهتر است نقاط بیرونی به سمت راست را انتخاب کنید.

روش تزریق انسولین:

انسولین را باید قبل از تزریق، تکان دهید و در یک زاویه 45 درجه این کار را 5 یا 6 بار تکرار کنید. سپس انسولین را بین دو دست به صورت عمودی بغلتانید.

پس از این کار، انسولین آماده تزریق است. بهتر است برای تزریق انسولین به شکم، به دلیل بیشتر بودن سطح چربی شکم، انسولین را به صورت 90 درجه بگیرید و برای تزریق انسولین به دست، آن را به صورت 45 درجه بگیرید.

همچنین دقت کنید که برای تزریق انسولین در منزل، به هر ناحیه ای که قصد دارید تزریق کنید باید به حالت نیشگون گرفتن کمی سطح پوست را به سمت بالا بگیرید و سپس تزریق را انجام دهید.

انسولین های امروزی که به صورت خودکاری است کار تزریق را بسیار راحت نموده است و سر سوزن آن نیز بسیار نازک است، بدین ترتیب درد آن برای بیمار به حداقل رسیده است و شیوه تزریق آن نیز راحت تر شده است.

اگر بیمار شما در سخت ترین شرایط جسمی نیز باشد، خدمات مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر، تزریق انسولین برای بیمار شما را به صحیح ترین روش ممکن، انجام می دهد.

تزریق انسولین در منزل

تزریق انسولین در منزل

چرا تزریق انسولین باید به درستی انجام شود؟

متاسفانه بسیاری از بیماران دیابتی دچار عوارضی از جمله دید بسیار کم و حتی کوری می شوند. بنابراین تزریق انسولین در منزل به شیوه ی صحیح توسط خوشان، غیر ممکن و یا بسیار سخت است.

نه فقط بیماران دیابتی با عوارض چشمی زیاد، بلکه افراد مسن نیز گاها از پس این کار بر نمی آیند و تزریق انسولین در منزل بدون کمک، برایشان سخت است.

همچنین کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری دیابت، که انسولین برای آنها تجویز شده است نیز برای تزریق انسولین با مشکل مواجه خواهند شد.

ممکن است در صورت اشتباه تزریق کردن انسولین در بدن بیمار، صدماتی از جمله کبودی پوست و خونریزی، هر چند جزئی ظاهر شود.

همچنین ممکن است سر سوزن انسولین، در صورتی که به درستی تزریق نشود شکسته شود و مجبور به تعویض سر سوزن های انسولین شوید. بدین ترتیب هزینه های شما نیز بیشتر می شود. به ویژه در زمانه ای که خرید انسولین در ایران ، با مشکلات متعددی مواجه است.

تزریق انسولین در منزل با خدمات مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر:

گاهی ممکن است خانواده و همراهان بیمار به دلیل مشغله های متعددی که دارند نتوانند به موقع و در زمان های تجویز شده توسط پزشک، تزریق انسولین در منزل را انجام دهند.

فراموش کردن تزریق انسولین با صدمات جبران ناپذیری از جمله بالا رفتن قند خون و عوارض خطرناک آن همراه است. گاهی ممکن است حتی به دلیل مشغله های فکری و یا فراموشی، تزریق انسولین، بیشتر از تعداد تجویز شده انجام شود. این امر بسیار خطرناک است و در صورت افت بیش از حد قند خون، ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.

برای رهایی از مشکلات مربوط به تزریق انسولین در منزل، بهتر است کار را به کاردان بسپارید. سلامت جسمی و آرامش روحی بیمار و اطرافیان آن، بسیار مهم است. مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر، تزریق انسولین در منزل را به بهترین شیوه ممکن برای شما انجام می دهد.

با سپردن کار به پرستاران با تجربه و کاربلد ما نگران سلامت بیماران خود نباشید و با خیال راحت به کارهای خود برسید. آرامش خاطر را با خدمات مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر، تجربه کنید.

با ما تماس بگیرید: 02166581833

اینستاگرام مرکز زی با مهر: zibamehr.nurse

تزریق انسولین در منزل

تزریق انسولین در منزل

مرکز پرستاری زی با مهر

مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر دارای مجوز رسمی از وزرارت بهداشت و با بهره گیری از پرستاران متخصص، کارآزموده و با سابقه، بصورت 24 ساعت شبانه روز در تمامی روزهای سال و ایام تعطیل، در خدمت شما عزیزان می باشد. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات پرستار سالمند ، پرستار کودک ، مراقبت از سالمند ، پرستار کرونا ، پرستار معلول ، پرستار بیمار، پرستار ارزان،  پرستار روزانه، پرستار شبانه روزی ، تزریقات، اعزام پزشک و اطلاع از دستمزد پرستار در منزل و دریافت قیمت دستگاه اکسیژن ساز با ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید. تلفن تماس و مشاوره رایگان: ۰۲۱۶۶۵۸۱۸۳۳ الی 5

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *