خواص خاکشیر

در این مقاله به بررسی خاکشیر و نحوه تاثیرگذاری آن بر روی پوست و بدن خواهیم پرداخت. این محصول به دلیل برخورداری از فواید فراوان، سبب بهبود یافتن بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

این گیاه عضو جدایی ناپذیر در خانه می‌باشد. این دانه‌های ریز علاوه بر خنک کردن بدن افراد، دارای خواص دیگری نیز می‌باشند. در ادامه به بررسی برخی از این فواید می‌پردازیم.

خاکشیر چیست؟

نام دیگر خاکشیر، شفترک است. این گیاه با نام علمی Descurainia شناخته شده، که به زبان عامیانه به آن خاکشی می‌گویند. این محصول یکی از گیاهان پرمصرف در طب سنتی می‌باشد.

این گیاه به دلیل برخورداری از خواص دارویی و درمانی، مورد توجه افراد قرار گرفته است. گیاه شفتراک، جزء یکی از زیر مجموعه‌های گیاهان شب بو است؛ که اغلب در مناطق کوهستانی به ویژه دشت‌ها، به صورت خود رو می‌روید.

این گیاه در مناطق مختلف از جمله لرستان، آذربایجان، کرمانشاه و بوشهر رشد می‌‌کند. گیاه خاکشیر از ساقه‌های بلند و کرکی تشکیل شده‌است. این ساقه‌ها حاوی تخم‌هایی به رنگ قرمز و قهوه‌ای می‌باشند.

تخم شفترک از لحاظ ظاهری به شکل دانه‌های ریز و دراز است. در صورت استفاده از دانه‌های قرمز، می‌دانید که این دانه‌ها طعم نسبتا تلخی دارند.

آشنایی با خواص خاکشیر

آشنایی با خواص خاکشیر

در قسمت‌ بالایی گیاه خاکشیر، گل‌هایی به رنگ زرد وجود دارد. این گل‌ها از خانواده شبو می‌باشند. بخش پایین این گیاه دارای کرک بوده که از نظر ارزش غذایی، بسیار مفید است.

همچنین فاقد هرگونه کالری و فیبر می‌باشد. خاکشیر از تعدادی اسید چرب مانند لینولئیک، اسید پالمتیک و اسید اولئیک تشکیل شده‌است. این گیاه به طور کلی دارای ۲۸ گرم پروتئین و ۳۳ گرم چربی می‌باشد.

این محصول به دلیل برخورداری از طبع سرد و تر، یکی از گزینه‌های مناسب برای کاهش دمای بدن است. این گیاه فواید بسیار زیادی داشته که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. برای دریافت اطلاعات کافی راجع به خواص درمانی خاکشیر و تاثیر آن بر روی پوست، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تاثیر خاکشیر بر روی پوست و بدن

درمان کبد چرب : در حال حاضر افراد زیادی به بیماری کبد چرب مبتلا هستند. یکی از راه‌های درمان این عارضه خاکشیر بوده که موجب افزایش ادرار می‌شود. این امر به مرور زمان، سبب دفع چربی شده و در نتیجه کبد شما به طور کامل از چربی پاک می‌شود.

رفع یبوست : بر اثر حرکات نامنظم معده، یبوست رخ می‌دهد. این عارضه می‌تواند، دلایل متعددی داشته باشد. از اصلی ترین علائم می‌توان به تکه تکه شدن مدفوع اشاره کرد. این بیماری به مرور زمان سبب جذب مواد ناسالم به روده شده که برای سلامتی فرد بسیار مضر می‌باشد.

برای درمان یبوست می‌توانید از خاکشیر استفاده کنید. این دانه‌ها آب را به خود جذب کرده و سبب افزایش آب بدن می‌شوند. شربت شفترک، به جهت برخورداری از خاصیت ملین، نسخه‌ای کاملا گیاهی بوده که موجب درمان یبوست می‌شود. برای درمان این عارضه شفترک را با آب گرم و قند مخلوط کنید. سپس شربت را در در دو وعده صبح و شب بنوشید.

درمان اسهال : از جمله راهکارهای درمان اسهال می‌توان به خاکشیر اشاره کرد. اسهال یکی از اختلالات شایع در تمامی افراد، به خصوص کودکان می‌باشد. برای درمان این اختلال، فقط کافیست؛ خاکشیر را با آب و عسل مخلوط کرده و سپس مصرف کنید.

این مقاله را نیز حتما بخوانید: 9 خوراکی خطرناک برای بدن

تاثیر خاکشیر بر روی پوست و بدن

تاثیر خاکشیر بر روی پوست و بدن

بررسی سایر خواص خاکشیر

درمان آکنه و رفع جوش صورت : خاکشیر به دلیل برخورداری از خاصیت ضد باکتریایی، موجب پاکسازی پوست می‌شود. مصرف این محصول، موجب کاهش گرمی پوست شده که پوست را روشن‌تر می‌کند. برای درمان اثرگذار، دو قاشق غذاخوری خاکشیر را با نصف فنجان عرق شاتره و کاسنی مخلوط کنید. مدت زمان درمان با این روش، سه هفته می‌باشد. پس از سه هفته به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید.

درمان لک ‌های پوست و صورت : درمان لک‌های صورت، از دیگر فواید این گیاه است. این محصول به جهت برخورداری از خاصیت سم زدایی، موجب روشن شدن پوست و از بین رفتن لک‌ها می‌شود. برای دریافت نتیجه بهتر، ترنجبین را حدود ۵ ساعت خیس کرده و سپس خاکشیر را به آن اضافه کنید. این ترکیب را به مدت سه هفته مصرف کنید. تا به طور کامل لک‌های صورت از بین برود.

درمان لک ‌های پوست و صورت

درمان لک ‌های پوست و صورت

درمان لاغری و افزایش وزن : اگر قصد افزایش وزن دارید؛ برای این کار، هر روز به صورت ناشتا قبل از صبحانه، یک لیوان خاکشیر و شیر بنوشید. بهره‌گیری از این روش به مرور، سبب افزایش وزن می‌شود‌.

درمان شوره سر : این محصول به دلیل برخورداری از خاصیت ضدالتهابی خود، از ایجاد شوره سر جلوگیری می‌کند. برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود فقط کافیست؛ روزانه ۲ لیوان شربت بنوشید.

تقویت قوای جنسی : این گیاه برای درمان ناباروری و تقویت قوای جنسی آقایان، بسیار مناسب است.

درمان تب بدن : با توجه به نکات گفته شده، خاکشیر دارای طبع سرد بوده که گرما را از بین می‌برد و موجب کاهش دمای بدن می‌شود‌. بنابراین این گیاه برای گرمازدگی مناسب می‌باشد.

مرکز پرستاری زی با مهر

مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر دارای مجوز رسمی از وزرارت بهداشت و با بهره گیری از پرستاران متخصص، کارآزموده و با سابقه، بصورت 24 ساعت شبانه روز در تمامی روزهای سال و ایام تعطیل، در خدمت شما عزیزان می باشد. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات پرستار سالمند ، پرستار کودک ، مراقبت از سالمند ، پرستار کرونا ، پرستار معلول ، پرستار بیمار، پرستار ارزان،  پرستار روزانه، پرستار شبانه روزی ، تزریقات، اعزام پزشک و اطلاع از دستمزد پرستار در منزل و دریافت قیمت دستگاه اکسیژن ساز با ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید. تلفن تماس و مشاوره رایگان: ۰۲۱۶۶۵۸۱۸۳۳ الی 5

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاه‌

مرکز پرستاری زی با مهر

تشکر. حتما

مرکز پرستاری زی با مهر

سپاس

مرکز پرستاری زی با مهر

سلام و روزبخیر. حتما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *