ماساژ شکم نوزاد

ماساژ شکم نوزاد می‌تواند به بهبود هضم و گوارش غذا، کاهش درد سینه، کمک به کاهش استرس و اضطراب نوزاد و بهبود خواب نوزاد کمک کند. با این حال، در برخی موارد، مانند نوزادانی که به مشکلات روده‌ای دچار هستند، بهتر است قبل از شروع هرگونه ماساژ، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، در طی ماساژ دادن به شکم نوزاد، بهتر است از حرکات نرم و دایره‌ای استفاده کنید و از استفاده از فشار شدید یا حرکات شدید خودداری کنید.

ماساژ دادن به شکم نوزاد می‌تواند به کمک تحریک سیستم عصبی و افزایش ایجاد هورمون‌های آرامش‌بخش، بهبود خواب شبانه نوزاد را تسهیل کند. اگر نوزاد شما مشکلی در خواب دارد، ماساژ دادن به شکم او می‌تواند یکی از روش‌های موثر برای کمک به بهبود خواب شبانه و رفع اضطراب و استرس نوزاد باشد.

ماساژ دادن به نوزاد برای هر سنی مناسب است. از زمان تولد تا سن یک سالگی، ماساژ نوزاد می‌تواند به بهبود رشد و توسعه فیزیکی و عاطفی نوزاد کمک کند.

با این حال، با توجه به سن نوزاد، ممکن است در برخی موارد، نیاز به تغییر در روش یا شیوه ماساژ باشد. برای مثال، ماساژ دادن به نوزادان تازه متولد شده باید با توجه به محدودیت‌های توانایی جسمی نوزاد و با استفاده از تکنیک‌های خاصی انجام شود.

همچنین، در صورتی که نوزاد شما به مشکلات خاصی مانند مشکلات قلبی، عروقی، یا اختلالات روده‌ای دچار است، بهتر است قبل از شروع هرگونه ماساژ، با پزشک خود مشورت کنید.

ماساژ شکم نوزاد ( رکاب زدن)

نوزادان از دل درد، نفخ، کولیک و گازهای معده رنج می برند. با ماساژ شکم نوزاد به تمامی آنها پایان بخشید و آرامش را به نوزاد و خودتان هدیه کنید.

ماساژ شکم نوزاد

ماساژ شکم نوزاد

ماساژ شکم نوزاد، نقش بسیار موثری در کاهش دل درد، نفخ و گازهای معده نوزاد دارد. حتی با ماساژ دادن شکم نوزاد، کولیک نیز برطرف خواهد شد. اما ماساژ دادن باید با فاصله دو ساعتی از شیر خوردن نوزاد صورت گیرد.

مزایای ماساژ شکم نوزاد عبارتند از:
ماساژ شکم نوزاد و یا به طور کلی ماساژ نوزاد در طول روز مزایای بسیار زیادی به همراه دارد. دانستن فواید ماساژ شکم نوزاد می تواند بسیاری از بی قراری ها، گریه ها و مشکلات نوزاد را برطرف سازد.

  • آرامش نوزاد
  • تسهیل خروج بادهای جمع شده در شکم نوزاد.
  • ماساژ شکم نوزاد جنبه درمانی نیز دارد.
  • کمک به رشد بیشتر حس لامسه در نوزاد که نقش بسزایی در رشد کلی نوزاد دارد.
  • تسکین دردهای شکمی نوزاد و یا حتی تسکین دردهای دیگر قسمت های بدن.
  • پایان بخشیدن به بی قراری های نوزاد.
  • پایان بخشیدن به مشکلات معده در نوزادان.
  • برقراری ارتباط بین کودک و والدین و نتیجه ی کلی آن، آرامش نوزاد و والدین.
  • کاهش دهنده و ازبین برنده ی دردهای ناشی از نفخ، کولیک و گازهای معده نوزاد.

چگونه شکم نوزاد خود را ماساژ دهیم:

ماساژ شکم نوزاد به چندین روش امکان پذیر است. کافیست که شما تا حدودی رفتار نوزاد دلبند خود را بشناسید و یا دقت کنید که کدام روش، آرامش بیشتری به نوزاد هدیه می کند.

قبل از هر چیز، ابتدا محیط اتاق را از هر گونه صدای بلند، نورهای آزار دهنده و درخشان پاکسازی کنید. سعی کنید که محیط اتاق پر از آرامش باشد. نکته ی مهم دیگر این است که جایی که کودکان را بر روی آن قرار می دهید باید محکم و امن باشد.

دستانتان را حتما به یک لوسیون آغشته سازید. بیشتر مادران از روغن ماساژ مخصوص نوزادان استفاده می کنند، اما می توان از روغن زیتون نیز استفاده کرد.

با استفاده از لوسیون حرکت دست ها و انگشتان تان بر روی شکم نوزاد راحت تر و ساده تر شده و با گرم تر شدن شکم نوزاد نفخ شکم نیز، زودتر برطرف می شود. قرار است که با ماساژ شکم نوزاد، به گریه ها و بی قراری های نوزاد کمک کنیم.

ماساژ شکم نوزاد

ماساژ شکم نوزاد

ماساژ پشت شکم نوزاد با روغن زیتون

1. متداول ترین و رایج ترین روش ماساژ شکم نوزاد اینگونه است که با یک دست و یا هر دو به صورت دورانی انگشتان خود را بر روی شکم نوزاد بچرخانیم. البته چنین حرکاتی از زیر قفسه ی سینه ی نوزاد شروع شده و تا پایین شکم او ادامه می یابد.

2. روش دیگر ماساژ شکم نوزاد، حرکت انگشتان تان در جهت خلاف عقربه های ساعت است. این گونه حرکات باید به شکل دایره وار و بیشتر در اطراف ناحیه ی ناف نوزاد باشند.

3. به راحتی می توان ماساژ شکم نوزاد را با یک بازی ساده انجام داد. نوزاد را به پشت بخوابانید و پاها و یا ران های او را با دو دستتان بگیرید. آنگاه پاهای نوزاد را باز و بسته کنید. پاها را حتما بر روی شکم نوزاد جمع کرده و دوباره به حالت صاف برگردانید. ( مانند رکاب زدن دوچرخه) شما می توانید گاهی نیزنوزاد را به پهلو نیز خوانده و کمی بغلطانید. مطمئن باشید که علاوه بر اینکه بی قراری و گریه های نوزاد پایان می یابد و گازهای معده او دفع نیز می شود. نوزاد از این بازی و نحوه ی ماساژ بسیار لذت می برد.

4. در روش دیگر ماساز شکم نوزاد، می توان نوزاد را بر روی ران خود و به روی شکمش بخوابانید. اکنون ناحیه ی شکم را در جهت عقربه های ساعت مالش دهید. با این کار خروج گازهای معده راحت تر و ساده تر انجام می شود.

5. برای ماساژ شکم نوزاد حتی می توان نوزاد را به شکم بر روی یک متکا خوابانده و به آرامی ناحیه ی پشت او را ماساژ دهید.

6. گاهی اوقات نیز با استفاده از یک کیسه آب گرم که با حوله ای تمیز احاطه شده است( چندان هم داغ نیست) می توان دل دردهای ناشی از نفخ، کولیک و گازهای معده نوزاد را درمان کرد.

مطلب زیر را حتما بخوانید: وظایف پرستار کودک که حتما باید بداند

ماساژ شکم نوزاد

ماساژ شکم نوزاد

ماساژ شکم نوزاد با حرکات دورانی در اطراف ناف

چگونه کولیک با ماساژ شکم نوزاد، درمان می شود؟ با ماساژ شکم نوزاد می توان درد های ناشی از کولیک یا همان قولنج را تسکین داد و درمان کرد.

به عبارتی ساده تر، دردهای شکمی بسیار شدید که باعث گریه های شدید نوزاد می شود. از دلایل کولیک می توان به وجود بادهای شکمی، کشمکش های گوارشی و یا انسداد روده اشاره کرد. اما به طور کلی دلایل بروز کولیک ناشناخته است.

از کجا بدانیم که دردهای شکمی، گریه های شدید و بی قراری نوزاد به دلیل کولیک است؟ معمولا اگر نوزاد حدود سه یا چهار روز در هفته و هر روز حدود چهار ساعت بی قراری می کند، می توان حدس زد که علت بی قراری او کولیک است.

گریه های نوزاد معمولا بلندتر از گریه های طبیعی یک نوزاد است. نوزاد بسیار ناگهانی شروع به گریه می کند. برخی نوزادان از شدت دردهای ناشی از کولیک دستانشان را مشت می کنند. نوزادانی که کولیک می شوند، صورتشان از شدت درد سرخ شده و پاهایشان را از یکدیگر باز می کنند.

سوالات متداول

  • آیا ماساژ دادن به شکم نوزاد برای همه نوزادان مناسب است؟

بله، ماساژ دادن به شکم نوزاد برای اکثر نوزادان امن و مفید است. با این حال، در برخی موارد، مانند نوزادانی که به مشکلات روده‌ای دچار هستند، بهتر است قبل از شروع هرگونه ماساژ، با پزشک خود مشورت کنید.

  • چگونه باید ماساژ دادن به شکم نوزاد را شروع کنیم؟

قبل از شروع هرگونه ماساژ، دست‌های خود را با آب و صابون بشوید و آنها را خشک کنید. سپس نوزاد خود را روی یک سطح نرم قرار دهید. از یک روغن ماساژ برای کمک به آسان شدن حرکت دست‌های خود استفاده کنید. سپس با حرکات نرم و دایره‌ای به سمت چپ و سپس به سمت راست شکم نوزاد ماساژ دهید. همچنین می‌توانید با استفاده از دستان خود، به طور نرم و ملایم برروی شکم نوزاد خود ضربه بزنید.

  • چه مدت باید ماساژ دادن به شکم نوزاد را انجام دهیم؟

ماساژ دادن به شکم نوزاد می‌تواند به مدت 10 تا 15 دقیقه انجام شود. در صورتی که نوزاد شما در طی این مدت ناراحت شد، بهتر است ماساژ را متوقف کنید.

  • چند بار در روز باید ماساژ دادن به شکم نوزاد را انجام دهیم؟

بهتر است ماساژ دادن به شکم نوزاد را یک یا دو بار در روز و در زمان‌هایی که نوزاد شما آرام است، انجام دهید.

  • آیا می‌توان از روغن‌های حاوی عطر برای ماساژ دادن به شکم نوزاد استفاده کرد؟

خیر، بهتر است از روغن‌های بی‌بو و خالص برای ماساژ دادن به شکم نوزاد استفاده کنید. روغن‌های حاوی عطر ممکن است حساسیت و ایجاد تحریک در پوست نوزاد شما را افزایش دهند.

  • آیا ماساژ دادن به شکم نوزاد می‌تواند به درمان کلیک ناف کمک کند؟

ماساژ دادن به شکم نوزاد می‌تواند به کمک تحریک گردش خون و حرکت روده های نوزاد، به درمان کلیک ناف کمک کند. با این حال، در صورتی که نوزاد شما به مشکلاتی مانند افت فشار خون، سرگیجه یا تهوع دچار شده است، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

  • آیا ماساژ دادن به شکم نوزاد می‌تواند به کاهش گردش خون نوزاد کمک کند؟

بله، ماساژ دادن به شکم نوزاد می‌تواند به کمک تحریک گردش خون و حرکت روده های نوزاد کمک کند.

  • ماساژ دادن به شکم نوزاد باید قبل یا بعد از تغذیه انجام شود؟

بهتر است ماساژ دادن به شکم نوزاد در زمانی انجام شود که معده نوزاد شما خالی باشد. بهترین زمان برای این کار، 30 دقیقه تا یک ساعت پس از تغذیه است.

  • آیا باید از تکنیک‌های خاصی برای ماساژ دادن به شکم نوزاد استفاده کرد؟

برای ماساژ دادن به شکم نوزاد، بهتر است از حرکات نرم و دایره‌ای استفاده کنید و از استفاده از فشار شدید یا حرکات شدید خودداری کنید. همچنین، در صورتی که نوزاد شما به مشکلات روده‌ای دچار است، بهتر است قبل از شروع هرگونه ماساژ، با پزشک خود مشورت کنید.

  • آیا ماساژ دادن به شکم نوزاد می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب نوزاد کمک کند؟

بله، ماساژ دادن به شکم نوزاد می‌تواند به کمک تحریک سیستم عصبی و افزایش ایجاد هورمون‌های آرامش‌بخش، به کاهش استرس و اضطراب نوزاد کمک کند.

  • آیا ماساژ دادن به نوزادان دارای مشکلات روده‌ای مانند یبوست مفید است؟

بله، ماساژ دادن به نوزادان با مشکلات روده‌ای مانند یبوست می‌تواند مفید باشد. ماساژ دادن به شکم نوزاد باعث تحریک گردش خون و حرکت روده‌های نوزاد می‌شود که می‌تواند به بهبود گوارش و کاهش یبوست کمک کند. با این حال، در صورتی که نوزاد شما با مشکلات روده‌ای مانند خارش، تورم، خونریزی، درد شدید و تشنجات مواجه است، بهتر است قبل از شروع هرگونه ماساژ، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، ماساژ دادن به نوزاد با یبوست باید با توجه به شرایط و نیازهای نوزاد شما و با راهنمایی پزشک شما انجام شود.

 

با اینستاگرام زی با مهر، همراه ما باشید: zibamehr.nurse

مرکز پرستاری زی با مهر

مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر دارای مجوز رسمی از وزرارت بهداشت و با بهره گیری از پرستاران متخصص، کارآزموده و با سابقه، بصورت 24 ساعت شبانه روز در تمامی روزهای سال و ایام تعطیل، در خدمت شما عزیزان می باشد. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات پرستار سالمند ، پرستار کودک ، مراقبت از سالمند ، پرستار کرونا ، پرستار معلول ، پرستار بیمار، پرستار ارزان،  پرستار روزانه، پرستار شبانه روزی ، تزریقات، اعزام پزشک و اطلاع از دستمزد پرستار در منزل و دریافت قیمت دستگاه اکسیژن ساز با ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید. تلفن تماس و مشاوره رایگان: ۰۲۱۶۶۵۸۱۸۳۳ الی 5

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *