درمان افت فشار خون و انواع سرم ها و بهترین سرم برای فشار خون بالا

تا به حال نام فشار خون را بسیار شنیده اید ، ولی فشار خون چیست؟ چگونه میتوان آن را کنترل کرد؟ چه عواملی باعث افزایش یا کاهش فشار خون میشوند؟ چه زمانی فشار خون می تواند خطرناک باشد؟

اینها سوالاتی است که شاید در ذهن شما وجود داشته باشد و ما در این مقاله سعی می کنیم با ارائه اطلاعات کافی شما را در کنترل و مدیریت فشار خون یاری دهیم.

در این مقاله ابتدا به مشکل افزایش یا کاهش فشار خون پرداختیم که در جوامع امروزی به علت سبک زندگی نا سالم بسیار افزایش یافته است.

سپس به مبحث سرم تراپی و انواع سرم ها پرداختیم  .می دانید که سرم ها می تواند به درمان فشار خون کمک کند ولی همانطور که در این مقاله مطالعه کردید خواص سرم ها و موارد منع مصرف آنها کاملا متفاوت می باشد و استفاده از سرم اشتباه میتواند آثار جبران ناپذیری بر جای بگذارد.

فشار خون چیست؟

می دانیم که خون در رگهای ما به طور مداوم در جریان است. این خون در هنگام عبور از رگ ها، فشاری را به دیواره داخلی رگ وارد میکند که به آن فشار خون می گویند.

امروزه بسیاری از افراد دچار مشکل فشار خون بالا یا پایین هستند و کنترل فشار خون در محدوده استاندارد، امری بسیار مهم برای بدن می باشد.

فشار خون را به طور کلی می توان به دو نوع :1-فشار خون بالا و 2-فشار خون پایین تقسیم بندی کرد که در ادامه مطلب به توضیح این دو می پردازیم

فشار خون

فشار خون

1-فشار خون بالا (هیپر تنشن)

به طور کلی اگر فشار خون سیستولی – Systolic pressure فردی بالای 140 میلیمتر جیوه و یا فشار دیاستولی – Diastolic pressure بالاتر از 90 میلیمتر جیوه باشد می توان گفت که فرد دارای فشار خون بالا می باشد.

توجه داشته باشید که اگر به صورت روتین فشار خون شما بالا می باشد یا مشکلی ندارید و سالهاست که دچار مشکلی نشده اید پس این فشار خون برای شما طبیعی است.

بالا بودن فشار خون را بر اساس عامل ایجاد کننده میتوان به دو دسته طبقه بندی کرد:

–  افزایش فشار خون اولیه: این نوع فشار خون در مردم بسیار رایج است و میتوان گفت به طور تقریبی بالای 80 درصد از مردم دچار این نوع  فشار خون هستند.

این نوع فشار خون در افراد با سنین بالا مشاهده می شود و هیچ دلیل خاصی برای آن شناخته نشده است. میتوان دلیل آن را این دانست که با افزایش سن سیستم های بدن به طور کلی دچار تغییر و تحلیل می شوند و دیواره عروق خونی هم از این تغییرات مستثنی نیست.

به همین دلیل همواره توصیه می شود تا در افراد سن بالا، فشار خون مدام چک شود تا در صورت مشاهده افزایش غیر عادی در فشار خون سریعا اقدامات لازم انجام گیرد.

– افزایش فشار خون ثانویه: این نوع افزایش فشار خون به افزایش سن ربطی ندارد و منشا آن به عوامل سیستمیک، بیماری ها و در نتیجه آن تغییر غلظت یون های محلول در خون بستگی دارد.

در واقع این نوع فشار خون اخطار و واکنش بدن نسبت به بیماری ها می باشد و بدن با تغییرات فشار خون سعی دارد که به ما بفهماند، دچار مشکلی شده یا در حال بیمار شدن است.

از انواع بیماری هایی که می توانند باعث افزایش فشار خون شوند می توان به بیماری های قلبی، ریوی، اختلالات غدد، مشکل کلیه و … نام برد.

همچین عوامل دیگری هم می توانند باعث بالا رفتن فشار خون شوند از جمله : سیگار، اضافه وزن، استفاده از رژیم غذایی پر نمک، استرس، زمینه ارثی، مصرف الکل و یا استفاده از برخی داروها.

بالا رفتن فشار خون

بالا رفتن فشار خون

علائم افزایش فشار خون

از کجا می توانیم متوجه شویم که دچار افزایش فشار خون شده ایم؟ بسیاری از علائم هستند که به ما کمک می کنند، از جمله: سردرد شدید و سر گیجه، احساس تنگی تفس و تاری دید را حس می کنید که در این حالت نبض  شدیدتر از حالت معمول میزند و گاهی نیز نبض های گیجگاهی با چشم قابل رویت می باشد

حالت تهوع، خستگی، درد قفسه سینه که می تواند نشان دهنده مشکلات قلبی نیز باشد و همچنین در موارد بسیار حاد امکان دارد که فرد در ادرار خود، خون نیز مشاهده کند.

در هر صورت پیشنهاد می شود که در صورت مشاهده این علائم به صورت ناگهانی، با پزشک مشورت کنید تا شما را در کنترل فشار خون و انجام اقدامات اولیه راهنمایی کند.

همچنین شما می توانید ضمن تماس با مشاوران با تجربه ما در موسسه زی با مهر، که 24 ساعته پاسخگوی تماس های شما هستند ، با پزشک مورد نظر خود ارتباط بگیرید و از وی راهنمایی بخواهید.

02166581833

02166581833

درمان افزایش فشار خون

چنانچه شما افزایش ناگهانی و غیر عادی در فشار خون خود دارید بهتر است سریعا با یک پزشک مشورت کنید، ما نیز در این مقاله به مواردی که با آن می توانید فشار خون خود را تا حدودی کنترل کنید اشاره میکنیم.

-سبک زندگی و رژیم غذایی یکی از مهم ترین عوامل در کنترل فشار خون می باشد. سعی کنید تا حد امکان از خوردن غذاهای چرب و همچنین غذاهایی که در آن از نمک زیادی استفاده شده شده است خودداری کنید.

-الکل و سیگار را ترک کنید. اگر ترک کردن این ها برای شما ممکن نیست، مصرف آنها را به حداقل برسانید. یادتان باشد الکل یا سیگار شاید امروز به شما آسیبی نمی زنند ولی در طولانی مدت آسیب های بسیار مخربی بر روی بدن شما دارند.

بار ها از فواید الکل در جوامع امروزی شنیده می شود، اما همه اینها چیزی جز بازاریابی و تبلیغات شرکت های تولید الکل و مشروبات الکلی نیست. لطفا فریب این شرکت ها را نخورید.

– وزن خود را  کاهش دهید. اگر دچار اضافه وزن هستید ، داشتن یک رژیم غذایی خوب و کاهش وزن می تواند تا حد زیادی به کاهش و کنترل فشار خون به شما  کند.

– ورزش کنید. همانطور که می دانید ورزش کردن برای بسیاری از اختلالات و پیشگیری آنها مفید است. در اینجا هم تاثیر ورزش در کنترل فشار خون اجتناب ناپذیر است و می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

با وجود همه این موارد توصیه می شود که در صورت مشاهده تغییرات ناگهانی در فشار خون سریعا موضوع را با پزشک در میان بگذارید . مرکز پرستاری در منزل زی با مهر در 24 ساعت شبانه روز آماده اعزام پزشکان با تجربه به منزل شما است تا کمک های لازم به شما انجام بگیرد .

02166581835

02166581835

2-فشار خون پایین(هیپو تنشن)

به طور کلی زمانی که فشار خون سیستولی قلب به کمتر از 90 میلیمتر جیوه و فشار دیاستولی قلب به کمتر از 60 میلیمتر جیوه کاهش پیدا کند فرد دچار کاهش فشار خون پایین می باشد.

توجه داشته باشید باشید که اگر بطور روتین فشار خون شما پایین است و سالها بدون مشکل زندگی می کنید، پس این فشار خون برای شما نرمال محسوب می شود.

پایین بودن فشار خون دارای علائمی از جمله: بی حالی، سرگیجه، ضعف افزایش تعداد تنفس، تشنگی، افزایش تعداد ضربان قلب و همچنین درد قفسه سینه، تاری دید، غش کردن ، حالت تهوع و یا استفراغ می باشد.

دقت داشته باشید در صورت اینکه فرد دچار نبض سریع، پوست سرد و یا تنفس کم عمق با تعداد بالا است، سریعا به پزشک مراجعه کند، زیرا می تواند نشانه شوک باشد که باید توسط پزشک، سریعا اقدامات لازم انجام گیرد.

پایین بودن فشار خون می تواند باعث آسیب به اندام ها و اعضای بدن شود زیرا با کاهش فشار خون در واقع خون رسانی ارگان هایی مانند ریه و مغز به خوبی انجام نمی شود. پس در صورت مشاهده کاهش فشار خون سعی کنید که سریعا در جهت برطرف سازی آن اقدامات لازم را انجام دهید.

علل ایجاد فشار خون پایین

از علل ایجاد فشار خون پایین می توان به: عفونت های خونی، داشتن خون ریزی و یا از دست دادن خون، کم آبی در بدن، بیماری های قلبی، شوک های روانی، تغییر ناگهانی شرایط، قند خون پائین، واکنش های آلرژیک و حتی بارداری اشاره کرد.

همچنین بیماری های عصبی مانند پارکینسون نیز می توانند با ایجاد اختلال در دستگاه عصبی باعث کاهش فشار خون شوند.

فشار خون پایین

فشار خون پایین

درمان افت فشار خون

در زمان افت فشار خون هم مانند باقی اختلالات بدن، رعایت تغذیه یکی از اصول بسیار مهم می باشد. شما با داشتن یک تغذیه مناسب که حاوی مواد مورد نیاز بدن به اندازه کافی باشد، می توانید از به وجود آمدن بسیاری از بیماری ها و مشکلات پیشگیری کنید.

به همین دلیل در اینجا ابتدا به فاکتور تغذیه می پردازیم.

-مایعات کافی بنوشید. مصرف مایعات به افزایش حجم خون شما کمک می کند و این افزایش حجم می تواند از کاهش فشار خون پیشگیری کند.

-استفاده از ویتامین بی 12. این ویتامین برای رفع کم خونی بسیار مفید می باشد ، پس برای درمان افت فشار خون هم بسیار مفید است. می توانید از غذاهایی مانند:تخم مرغ ، گوشت حیوانات و غلات استفاده کنید.

-مقداری نمک. البته بسیار دقت داشته باشید که در مصرف نمک و غذاهای شور، زیاده روی نکنید زیرا استفاده بیش از اندازه از آنها برای سلامتی مضر اس. ولی به صورت مقطعی می توانید از آنها استفاده کنید.

-کافئین. از جمله مواد غذایی است که باعث بالا رفتن فشار خون می شود، ولی در مصرف کافئین هم نیز مانند نمک زیاده روی نکنید.

دیگر عوامل کمک کننده به مشکل افت فشار خون

از دیگر عوامل کمک کننده به رفع مشکل افت فشار خون تغییر سبک زندگی می باشد. شما باید از حضور در فضاهای بسیار گرم اجتناب کنید و همچنین سعی کنید تغییر وضعیت سریع در بدن خود نداشته باشید.

مثلا برای همه ما بارها پیش آمده که گاهی  به طور ناگهانی از جای خود بلند می شویم و دچار سر گیجه می شویم. از این تغییرات ناگهانی باید اجتناب کنیم.

از دیگر مراقبت ها این است که از استراحت طولانی مدت بپرهیزیم و سعی کنیم میزان فعالیت خود را افزایش دهیم. باز هم در هر صورت در نظر داشته باشید که اگر به صورت ناگهانی فشار خون شما افت کرد سریعا موضوع را با یک پزشک در میان بگذارید ، تا اقدامات اولیه برای شما صورت بگیرد.

شما می توانید از مشاوران ما در موسسه زی با مهر ، که 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی تماس های شما هستند ، بخواهید تا در اولین زمان ممکن پزشک به منزل شما اعزام شده و شما را راهنمایی کند.

02166581834

02166581834

انواع سرم ها

از جمله روش های کنترل فشار خون استفاده از سرم ها می باشد، زیرا وقتی که فشار خون تغییر می کند در واقع تنظیمات آب و الکترولیت بدن بوده که تغییر کرده است.

برای استفاده از سرم، هم باید انواع سرم را بشناسید و هم طریقه استفاده از آنها را بدانید زیرا استفاده از سرم نادرست می تواند باعث کما و حتی مرگ بیمار شما شود.

موسسه زی با مهر 24 ساعت شبانه روز آماده اعزام فرد متخصص برای انجام سرم تراپی می باشد فقط کافی است تماس گرفته و درخواست خود را به مشاوران موسسه بگوئید.

با این حال ما در این مقاله اطلاعاتی را راجع به انواع سرم ها و موارد منع مصرف آنها را به شما ارائه می دهیم تا در صورت نیاز بتوانید از این اطلاعات استفاده کنید.

سرم نمکی (نرمال سالین)

این سرم ها حاوی نمک می باشد و در موقعیت های مختلف از آن استفاده می شود:

-اسهال و استفراغ

-کاهش سدیم بدن

-شستو و شوی معده و بینی یا حتی چشم

-شست و شوی زخم ها قبل از پانسمان

-در شرایطی که بیمار دچار کمبود آب شده است

موارد منع مصرف

در شرایطی که بیمار دچار ادم می باشد و یا دارای مشکلات قلبی ، کبدی و یا کلیوی باشد ، استفاده از این سرم ممنوع می باشد.

مشکلات قلبی

مشکلات قلبی

سرم قندی

سرم قندی (دکستروز ) همانطور که از نام آن پیداست حاوی قند می باشد. این سرم ها دارای انواع مختلف  5،10 و 20 درصد می باشند.

این سرم ها در افرادی استفاده می شود که توانایی مصرف غذا را ندارند، پس از طریق سرم مواد لازم به بدن رسانده می شود. ولی دقت داشته باشید که به هیچ وجه نباید به صورت سرخود و بدون نسخه پزشک از آن استفاده کنید.

درصد های مختلف این سرم دارای خواص متفاوتی می باشد و همچنین ممنوعیت های بسیاری دارد پس برای استفاده از آن حتما به پزشک مراجعه کنید.

شما می توانید در صورت تمایل ضمن تماس با مشاوران ما، درخواست خدمات اعزام پزشک به منزل را داشته باشید تا در صورت نیاز سرم برای شما تجویز شود و توسط فردی متخصص تزریق شود.

سرم رینگر – Ringer’s solution

این نوع سرم دارای 4 نوع یون اصلی بدن یعنی: سدیم، پتاسیم، کلسیم و کلر می باشد. موارد استفاده از سرم رینگر شامل:

– پیشگیری از هیپو کالمی

– شوک هیپو ولومیک

-برای تغذیه به طور کوتاه مدت به همراه سایر محلولها

– همچنین در شرایطی که بیمار در اتاق عمل بوده و مایعات زیادی از دست داده، در صورت در دسترس نبودن رینگر لاکتات میتوان از سرم رینگر استفاده کرد.

توجه داشته باشید که هیچگاه نباید بیکربنات سدیم به داخل این سرم ریخته شود زیرا بدلیل انجام واکنش های شیمیایی در سرم رسوب تشکیل می شود.

نکته مهم دیگر این است که این سرم حاوی یون پتاسیم است. یون پتاسیم هم از مهم ترین یون های بدن است و بر هم خوردن تعادل این یون در بدن ( چه افزایش و چه کاهش ) می تواند بسیار خطرناک باشد و حتی باعث مرگ شود. پس هیچگاه بدون نسخه پزشک از این سرم استفاده نکنید.

02166581833

02166581833

سرم رینگر لاکتات – RINGER LACTATE

این سرم همانطور که از نامش پیدا است تمامی یون های سرم رینگر را دارد ولی علاوه بر آنها حاوی لاکتات نیز است. لاکتات خاصیت قلیایی دارد و در شرایطی که خون در حال اسیدی شدن است کاربرد دارد. موارد مصارف:

-اسیدوز

– مسمومیت با دارو های اسیدی

-در اتاق عمل بعلت کاهش مایعات بدن و همچنین پس از جراحی

-سوختگی ها ( زیرا در سوختگی ها مواد اسیدی تولید می شود و رینگر لاکتات میتواند بسیار مفید باشد)

-اسهال به علت از دست دادن مایعات بدن

دقت داشته باشید که این سرم نباید در افراد مبتلا به نارسایی قلبی، کبدی و کلیه و همچنین افراد هپاتیتی استفاده شود و ممنوعیت مصرف دارد.

این سرم هم به دلیل وجود پتاسیم باید در مصرف آن حتما نسخه پزشک باشد و به هیچ وجه نباید سر خود مصرف شود.

سرم قندی نمکی

سرم های قندی نمکی دارای انواع مختلفی هستند و همانطور که از نام آنها پیدا است هم دارای نمک (سدیم کلراید) و هم دارای قند (دکستروز) می باشند.

این سرم ها در تامین آب و الکترولیت بدن نقش دارند و همچنین در مسمویت ها از آنها استفاده می شود.

دقت داشته باشید که اگر بیمار شما کورتون مصرف می کند و یا اگر مبتلا به دیابت است، شما برای استفاده از این سرم ممنوعیت دارید.

از انواع سرم های قندی نمکی میتوان به سرم 1/3  2/3   و یا دکستران 40 اشاره کرد.

02166581835

02166581835

سرم 1/3  2/3

این سرم ها حاوی 1/3 نمک و 2/3 قند هستند و در موارد دیابت، نارسایی قلبی، کبدی و یا کلیوی استفاده می شود.

دکستران 40

از این نوع سرم به عنوان جانشین پلاسمای سرم استفاده می شود و در شرایط شوک و یا جراحی که بیمار خون از دست داده است استفاده می شود. دقت داشته باشید که این سرم در شرایط ادم ریوی و یا بیمارانی که مشکل کلیه دارند، ممنوعیت مصرف دارد.

سرم آمینو اسیدی

از این نوع سرم ها برای تغذیه بیماران و همچنین تامین کالری بیماران استفاده می شود. این سرم ها حاوی امینو اسید های مورد نیاز بدن می باشد که به صورت های  10 و 5 درصد در دسترس است.

از ترکیبات این سرم میتوان به نیتروژن ، آمینو اسید های ضروری و غیر ضروری و همچنین الکترولیت ها را نام برد .

از این سرم ها برای حمایت تغذیه ای بیمار و تامین پروتئین در بدن بیمار در افرادی که دچار سوء جذب و مشکلات معده و روده هستند ، استفاده می شود .

دقت داشته باشید که مصرف همزمان این سرم ها با تتراسایکلین اثر آن را کاهش می دهد.

سرم مانیتول 20 درصد

این سرم که خاصیت دیورتیک دارد، از قند مانوز به همراه الکل به دست می آید و در موارد زیر مصرف دارد :

-کاهش فشار فضای داخل جمجمه

-آماده سازی چشم ها برای جراحی چشم به کمک کاهش فشار داخل چشم ها

-افزایش سرعت دفع ادراری

از این سرم در موارد شوک هایپو ولومیک، اختلالات آب و الکترولیت ها، هیپو تانسیون، هیپر کالمی، هیپو ناترمی، هماتوم داخل جمجمه و نارسایی قلبی استفاده نمی شود و ممنوعیت مصرف دارد . همچنین نباید به همراه داروهای دیورتیکول استفاده شود .

توجه داشته باشید که این سرم باید حتما قبل از مصرف به دمای بدن برسد و سپس تزریق شود. همچنین از نکات دیگر قابل توجه این است که :

-حتما قبل از تزریق این سرم ، فشار خون بیمار را چک کنید

-برای همه بیماران به جز بیماران قلبی باید با سرعت تزریق شود

-اگر بیمار در حین تزریق واکنش نشان داد باید سریعا تزریق را متوقف کنید

-حتما دقت داشته باشید که سرم به بافت های بدن نشت پیدا نکند زیرا باعث ادم شدید و همچنین نکروز (مردن بافت) می شود

فشار خون

فشار خون

سرم اینترا لیپید

این سرم از روغن آفتابگردان و یا لوبیای سویا تهیه می شود و به صورت وریدی به بیمار تزریق می شود که همواره در این مورد مشاوره نیز مورد نیاز است. برای بیمارانی که نم یتوانند به صورت خوراکی نیاز های بدن خود را تامین کنند ،  استفاده می شود.

سرشار از امگا 3، امگا 6 ، تری گلیسرید ها و اسید های چرب  در آب می باشد و همانطور که می دانید چربی ها به عنوان منبع انرژی بدن استفاده می شوند.افزایش دمای بدن بیمار پس از دریافت این سرم امری طبیعی است و احتیاج به نگرانی نیست.

سرم کربوهیدراتی

کربو هیدرات ها کالری بدن را تامین می کنند به همین دلیل در بیمارانی که توانایی مصرف غذا از راه خوراکی را ندارند از این سرم استفاده می شود.

از این سرم میتوان در شرایط: بیماری های کلیوی، ادم مغزی و درمان موقتی شوک استفاده کرد، ولی دقت داشته باشید که این سرم حتما توسط پزشک تجویز شود. دقت داشته باشید که این سرم برای کسانی که دیابت شدید دارند ممنوع می باشد.

به طور کلی شما هم متوجه این موضوع شدید که سرم ها انواع مختلفی دارند و برای استفاده از آنها باید فرد کاملا متخصص باشد و استفاده سر خود از این سرم ها می تواند نتایج مخرب و جبران نا پذیری را برای بیمار داشته باشد.

به همین دلیل توصیه می شود که برای استفاده از سرم ها حتما به پزشک مراجعه کنید تا پس از انجام معاینات کامل سرم را برای شما تجویز کند.

شما می توانید ضمن تماس با مشاوران ما در موسسه زی با مهر که 24 ساعت شبانه روز پاسخگوی شما هستند بخواهید که پزشک به منزل شما اعزام شود و معاینات لازم را به عمل بیاورد.

همچنین می توانید از پرستاران متخصص ما کمک بخواهید تا در منزل شما که قطعا محیطی آرام تر از محیط مراکز بهداشت و درمان است، برای شما سرم تراپی را انجام بدهند.

02166581834

02166581834

مرکز پرستاری زی با مهر

مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر دارای مجوز رسمی از وزرارت بهداشت و با بهره گیری از پرستاران متخصص، کارآزموده و با سابقه، بصورت 24 ساعت شبانه روز در تمامی روزهای سال و ایام تعطیل، در خدمت شما عزیزان می باشد. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات پرستار سالمند ، پرستار کودک ، مراقبت از سالمند ، پرستار کرونا ، پرستار معلول ، پرستار بیمار، پرستار ارزان،  پرستار روزانه، پرستار شبانه روزی ، تزریقات، اعزام پزشک و اطلاع از دستمزد پرستار در منزل و دریافت قیمت دستگاه اکسیژن ساز با ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید. تلفن تماس و مشاوره رایگان: ۰۲۱۶۶۵۸۱۸۳۳ الی 5

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *