پانسمان زخم و تعویض پانسمان

پانسمان زخم یکی از مهمترین و اساسی ترین مراحل مراقبت از زخم می باشد و میتواند نقش مهمی در ترمیم زخمهای مختلف داشته باشد.

همچنین پانسمان زخم می تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد. برای استفاده از پانسمان ها فرد باید شناخت کافی را نسبت به انواع پانسمان ها و خواص آنها داشته باشد.

یعنی اینکه تعویض پانسمان زخم یک عمل کاملا تخصصی می باشد و باید توسط فرد آموزش دیده انجام شود. شما می توانید ضمن تماس با مشاوران ما از شخصی متخصص برای تعویض پانسمان زخم خود کمک بگیرید.

اما اگر فرد در شرایطی قرار دارد که احتیاج به تعویض هر روزه یا چند بار در روز پانسمان زخم دارد، یکی از نزدیکان وی می تواند آموزشهای اولیه را دیده تا بتواند در منزل تعویض پانسمان زخم را بدرستی و با رعایت اصول انجام دهد.

این مقاله به شما کمک میکند تا بتوانید تعویض پانسمان زخم در منزل را بدرستی انجام دهید.

پانسمان زخم

پانسمان زخم

زخم چیست؟

زخم آسیبی است که باعث می شود تمامیت پوست دچار اختلال گردد. عامل بوجود آورنده زخم میتواند هر چیزی باشد، از قبیل: سوختگی، خراش، ساییئدگی، فشار، جراحی و یا قطع عضو.

مراقبت از زخمها و پانسمان زخم بسیار مهم است.یادتان باشد همه زخمها پتانسیل عفونی شدن را دارند و اگر بتوانید با پانسمان زخم خوب و اصولی آن را مدیریت کنید، می توانید هم از بوجود آمدن عفونت و هم اسکار (جای زخم که روی پوست می ماند و ظاهر فرد را خراب میکند) پیشگیری کنید.

انواع زخم بطور کلی

زخمها بطور کلی به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

1-زخم حاد:

زخمهایی هستند که فرایند درمان آنها طبق انتظار پیش میرود و فرایند درمان آنها معمولا دو تا سه هفته طول می کشد. زخمهای حاد معمولا بر اثر یک حادثه و بصورت سریع اتفاق می افتند مانند: سوختگی، جراحی، سایش و…

2-زخم مزمن

زخم هایی هستند که فرایند درمان آنها طبق انتظار معمول پیش نمی رود و بیشتر طول میکشد. این زخم ها، زخمهایی هستند که به مرور ایجاد میشوند و درمان سختتری دارند مانند: زخمهای فشاری، زخم پای دیابتی و زخمهای عروقی.

درجه بندی زخم

superficial: تنها سطحی ترین لایه پوست درگیر است و بصورت یک قرمزی مشاهده میشود.

partial thichness: علاوه بر اپی درم، درم هم درگیر شده است.

full thichness: :علاوه بر اپی دم و درم،بافت زیرین هم درگیر شده است.

deep full thichness: زخم آنقدر عمیق شده که ارگانها در معرض دید هستند.

درجه بندی زخم

درجه بندی زخم

بافتهای مختلف زخم

1-نکروز: بافت نکروزه در زخم بافتی مرده ، خشک، چرمی شکل، سخت، نفوذ ناپذیر و مستعد عفونت می باشد و باید برداشته شود. بافت های نکروز دارای رنگ سیاه یا قهوه ای سوخته می باشند.

2-اسلاف: بافت اسلاف مانند بافت نکروز بافتی مرده است و مستعد عفونت میباشد و باید برداشته شود با این تفاوت که بافت نکروز بافتی خشک است. ولی بافت اسلاف بافتی مرطوب است و برخلاف بافت نکروز سخت نیست. بافت اسلاف به رنگ زرد دیده میشود.

توجه:بافت اسلاف همانند تاندون و چربی رنگی زرد دارد و نباید با آنها اشتباه شوند.

3-گرانوله: بافتی قرمز، پر خون، سرشار از مواد مغذی و در حال رشد است. هدف ما از انجام پانسمان زخم و همه کارها رسیدن به این بافت می باشد که این بافت یعنی زخم در مرحله درمان در حال پیشرفت می باشد.

4-اپیتلیزه: این بافت رنگی صورتی دارد و به این معنا می باشد که زخم در آخرین مرحله ترمیم خود است. زخم در مرحله اپیتلیزه معمولا بسته شده و بافتهای زیرین ترمیم شده اند.

چند مورد از زخمها

زخم پای دیابتی

علت اصلی این زخمها بیماری دیابت است. در بیماری دیابت بعلت گلوکز بالای خون، داخلی ترین سلولهای عروق خونی (سلولهای اندوتلیال) دچار مشکل می شوند و خون رسانی با اختلال مواجه میشود.

در نتیجه پوست فرد به شدت تحریک پذیر بوده و امکان ایجاد زخم بسیار بالا است.پس از اینکه زخم ایجاد شد ، مجدد به دلیل خون رسانی ضعیف به ناحیه در صورت بی توجهی زخم به سرعت پیشروی می کند و گسترش می یابد.

به بیماران دیابتی توصیه می شود که در صورت مشاهده زخم سریعا به کارشناس زخم مراجعه کنند و حتی زخم های کوچک را جدی بگیرند.

همچنین توصیه میشود که جوراب سفید بپوشند تا در صورت مشاهده تغییرات بر روی جوراب سریعا متوجه آن شوند. اکثر بیماران دیابتی نوروپاتیک (حالتی که سلولهای حسی دچار مشکل شده و بیمار هیچگونه حس دردی ندارد) هستند و احتیاج به توجه ویژه ای دارند.

پانسمان زخم

پانسمان زخم

زخم فشاری

اینگونه زخم ها اغلب در افرادی رخ می دهد که زمان طولانی در یک پوزیشن خاص و بدون حرکت هستند، مانند بیماران بیهوش در آی سی یو.

علت این زخم ها حالتی است که بافت بدن برای مدت طولانی بین استخوان و سطح زیرین بیمار که میتواند تشک تخت و یا هرچیز دیگری باشد قرار می گیرد.

در این شرایط خونرسانی به بافت تحت فشار مختل شده و بافت به مرور شروع به تخریب می کند. به همین خاطر توصیه می شود در بیمارانی که توانایی حرکت ندارند از تشک های مواج استفاده شود.

همچنین هر دو ساعت پوزیشن بیمار را تغییر دهید. زخمهای فشاری دارای درجه بندی های مختلف میباشند که هرچه زودتر برای درمان آنها اقدام کنید، درمان راحت تری را در پیش دارید.

زخم عروقی

در برخی افراد که می تواند بدلیل زمینه ارثی و یا هر دلیل دیگری داشته باشد. عروق خونی مسدود می شوند و خون رسانی مختل میگردد. در نتیجه در آن ناحیه به مرور زخم ایجاد می شود که این زخمها به دو دسته وریدی و شریانی، تقسیم می شوند.

این زخم ها به شدت دردناک است و برای بیمار بسیار آزار دهنده است. اولویت در درمان این زخم ها رفع مشکل عروقی بیمار است و تا زمانی که مشکل عروقی بیمار حل نشده است درمان این زخم غیر ممکن میباشد.

درمان زخم

درمان زخم

زخم جراحی

همانگونه که از نام این گروه از زخم ها پیداست بر اثر انجام جراحی برای بیمار به وجود می آیند. اصلی ترین تهدید این زخم ها عفونی شدن و باز شدن بخیه زخمها میباشد.

پس هنگامی که با این زخم ها سر و کار دارید باید حواستان به اصول استریل در زخم باشد تا زخم عفونی نشود. شستشوی خوب زخم در اینگونه موارد بسیار حائز اهمیت است.

زخم سوختگی

سوختگی بر اثر عوامل مختلفی به وجود میاید. از قبیل: سوختگی با بخار آب، سوختگی با مواد شیمیایی، سوختگی الکتریکی، سوختگی بر اثر سایش و …

زخم های سوختگی درجه بندی مختلفی دارند و اغلب بر روی زخم تاول مشاهده می شود. سعی کنید محتویات تاول را خالی نکنید زیرا آن محتویات به درمان زخم شما کمک می کند.

در صورتی باید تاول زخم های سوختگی خالی شود که :

1-ممانعت حرکتی برای بیمار ایجاد کند.

2-تاول بیش از اندازه بزرگ باشد.

3-محتویات خونی و یا چرکی در زیر تاول تجمع یافته باشد.

برای خالی کردن تاول ها به کمک یک سرنگ به آرامی از کنار تاول وارد آن شوید و محتویات را خالی کنید.

توجه: زخم های سوختگی وقتی تازه اتفاق می افتند هنوز تاول ندارند و چند ساعتی طول میکشد تا تاول ها ایجاد شوند به همین دلیل از انجام پانسمان زخم خودداری کنید و اگر نیاز به پانسمان زخم است، از پانسمانهای جاذب استفاده کنید. هیچگاه زخمهای سوختگی را چرب نکنید.

پانسمان زخم باز

پانسمان زخم باز

مراحل تعویض پانسمان زخم 

1-شستشوی دست ها

ابتدا دست ها را به خوبی با آب و صابون بشوئید و سعی کنید از دستکش استفاده کنید تا پانسمان زخم ایمن تری داشته باشید. در هنگام شستن دستها دقت داشته باشید که لای انگشتان را به خوبی بشوئید. بهتر است که ناخنهای دست تان را کوتاه نگه دارید زیرا در زیر ناخنهای بلند محل تجمع میکروارگانیسم ها می باشد.

برداشتن پانسمان زخم قبلی

پانسمانی را که روی زخم وجود دارد را به آرامی بردارید.در حین برداشتن پانسمان زخم دقت داشته باشید که به زخم آسیب نزنید.همچنین در انواع زخمها پوست اطراف زخم به شدت تحریک پذیر است پس بسیار مراقب باشید که پوست را بیشتر تحریک نکنید.

اگر پانسمان زخم یا چسبی که پانسمان به کمک آن روی زخم فیکس شده است، به سطح زخم و یا اطراف آن چسبیده است، می توانید با استفاده از یک گاز استریل خیس یا پنبه خیس کمک کنید تا پانسمان زخم راحت تر جدا شود. همچنین میتوانید از یک قیچی تمیز برای بریدن پانسمان زخم استفاده کنید.

شستشوی زخم

شست و شوی زخم را میتوان مهمترین مرحله تعویض پانسمان زخم به شمار آورد. اگر زخم بدرستی شسته شود احتمال عفونت زخم به حداقل میرسد.

شما با شستشوی زخم میکروارگانیسم های مضر را از زخم دور و همچنین بافت زنده زخم را تحریک به ترمیم می کنید.برخلاف تصور عامه مردم برای شست و شو به هیچ وجه از بتادین استفاده نکنید، زیرا باعث آسیب به بافت زنده زخم میشود.

ولی برای شستشوی پوست اطراف زخم میتوانید از گاز استریل آغشته به بتادین استفاده کنید. برای شستشوی زخم امروزه محلولهای بسیاری وجود دارد مانند: اسپری ضد عفونی کننده، محلول ضد عفونی کننده و …

پانسمان زخم در منزل

پانسمان زخم در منزل

ما به شما سرم شستوشوی نرمال سالین (سدیم کلرید) را پیشنهاد میکنیم. البته طبق آخرین کنگره بین المللی زخم، شما می توانید از آب آشامیدنی هم برای شست و شو استفاده کنید ولی بهتر است پس از آن از اسپری ضد عفونی کننده زخم استفاده کنید.

همینطور شما میتوانید برای شستشوی زخم از آب آشامیدنی به همراه شامپو بچه استفاده کنید. دقت داشته باشید که تمام زخم به خوبی شسته شود.در این مرحله دقت داشته باشید که در صورت مشاهده قرمزی غیر طبیعی در اطراف زخم و یا سفتی بافت اطراف زخم که نشانه عفونت میباشد، کبودی اطراف زخم و یا خونریزی سریعا با پزشک تماس بگیرید.

خشک کردن زخم

پس از شستشوی کامل زخم باید آنرا به خوبی خشک کنید. برای این کار میتوانید از یک گاز استریل خشک بر روی زخم استفاده کنید.
توجه کنید به هیچ وجه گاز راه روی زخم نکشید زیرا باعث خونریزی و آسیب به بافت زنده زخم می شوید.

همچنین می توانید از باد ولرم سشوار برای خشک کردن زخم استفاده کنید.حواستان باشد زخم بیش از حد خشک نشود و مقداری رطوبت برای ترمیم زخم لازم است.

در صورت مشاهده هرگونه تغییر غیرعادی از قبیل کبودی یا خونریزی شدید باید سریعا با پزشک بیمار تماس بگیرید و به وی اطلاع دهید.

انتخاب پانسمان زخم مناسب

پانسمانهای زخم بطور کلی به دو دسته پانسمانهای اولیه و پانسمانهای ثانویه تقسیم میشوند:

پانسمان زخم اولیه:پانسمانی است که مستقیما بر روی زخم قرار می گیرد و با بافت زخم تماس مستقیم دارد.

پانسمان زخم ثانویه: پانسمانی است که بر روی پانسمان زخم اولیه قرار میگیرد و با زخم تماس مستقیم ندارد ولی تاثیر بسیاری در بهبود شرایط محافظت از زخم دارد. برای همه زخم ها احتیاج به پانسمان زخم ثانویه نداریم. در واقع پانسمان های ثانویه بیشتر نقش حمایتی برای زخم دارند.

نحوه تعویض پانسمان زخم جراحی

نحوه تعویض پانسمان زخم جراحی

انتخاب پانسمان زخم اولیه و ثانویه مناسب با توجه به شرایط زخم و مزایای پانسمان زخم تاثیر بسیار زیادی در بهبود زخم دارد. برای انتخاب پانسمان و مشاوره می توانید با یک کارشناس تخصصی زخم مشورت کنید. مشاوران ما بطور شبانه روزی آماده معرفی کارشناس تخصصی زخم خبره جهت مدیریت زخم شما هستند. در ادامه مطلب چند نوع از پانسمان ها معرفی شده اند.

02166581833

02166581833

بستن و پانسمان زخم

پس از انتخاب پانسمان مناسب زخم آنرا به اندازه زخم برش دهید و باقی آنرا در جای خود نگهداری کنید تا دفعات بعدی بتوانید از آن استفاده کنید.

دقت کنید که پانسمان زخم را در محیط تمیز نگهداری کنید. اگر زخم شما به شکل یک حفره است پانسمان را بصورت گرد درآورده و داخل حفره قرار دهید.

پیش از قرار دادن پانسمان اولیه بر روی زخم، پانسمان را با اسپری ضد عفونی کننده کمی مرطوب کنید و سپس بر روی زخم قرار دهید.

بر روی پانسمان اولیه میتوانید از گاز استریل استفاده کرده و سپس پانسمان ها را با ویبریل فیکس کنید.در صورت نیاز به پانسمان ثانویه اکنون می توانید از آن بر روی زخم استفاده کنید و مجدد به کمک ویبریل پانسمان ها را فیکس کرده و پس از آن به کمک چسب پانسمان را به خوبی محکم کنید.

یادتان باشد که پانسمان نباید زیاد سفت باشد زیرا خونرسانی مختل و درمان زخم به تاخیر می افتد. همینطور نباید پانسمان بیش از حد شل باشد که به راحتی از پای بیمار جدا شود.

نحوه پانسمان زخم

نحوه پانسمان زخم

برای اینکه بدانید آیا پانسمان به اندازه کافی محکم است یا خیر ، میتوانید از بیمار بپرسید که آیا عضو بیمار تحت فشار است؟ آیا پانسمان محدودیت حرکتی زیادی ایجاد میکند؟ قطعا پانسمان مقداری محدودیت حرکتی برای بیمار ایجاد میکند ولی این محدودیت نباید آنقدر باشد که بیمار اذیت شود.

در ادامه مطلب چند نوع از پانسمان های نوین را معرفی می کنیم:

امروزه پانسمان های نوین بسیاری وارد بازار شده اند که در فرایند درمان زخم تاثیر بسیار زیادی دارند ولی ما در این مقاله چند مورد از پانسمان های پر کاربرد را به شما معرفی می کنیم ولی پیش از آن برخی از خواص یک پانسمان مناسب را برای شما شرح میدهیم:

1-فراهم سازی شرایط مناسب برای ترمیم زخم.

2-ایجاد محیط مرطوب در زیر زخم.

3-اجازه عبور گازها مثل اکسیژن، دی اکسید کربن و بخار آب را بدهد.

4-حرارت مناسب را حفظ کند.

5-نسبت به میکروارگانیسم ها نفوذناپذیر باشد.

6-در زخم ذرات ریز باقی مانده بر جای نگذارد.

7- به زخم نچسبد.

8-برای بیمار بی خطر باشد.

9-مقرون به صرفه باشد.

پانسمانهای نوین

آلژینات ها

این پانسمان از جلبکهای دریایی گرفته می شود و به دو صورت ورقه ای و رشته ای در بازار وجود دارند. حاوی کلسیم و سدیم هستند و بسیار جاذب ترشحات زخم هستند.

برخی از آلژینات ها حاوی کلاژن هستند که برای ترمیم بافت استفاده می شوند. همچنین برخی حاوی نقره هستند که برای کنترل عفونت مورد استفاده قرار میگیرند.این پانسمانها بسیار برای زخمهای سوختگی مناسب هستند.

هیدروفایبر

این پانسمان ها بسیار شبیه آلژینات ها هستند و خاصیت جاذب دارند با این تفاوت که رطوبت زخم را بهتر حفظ می کنند و بوی زخم را بیشتر کاهش می دهند. این پانسمانها زیاد برای زخم های سوختگی مناسب نیستند ولی بطور کلی اغلب خواص آنها شبیه آلژینات ها میباشد.

پانسمان های عسل

این پانسمان ها که به تازگی وارد بازار شده اند و خواص بسیاری در درمان زخم دارند. ضد میکروب و ضد باکتری هستند. همچنین تا حدودی به دبریدمان زخم (برداشت و حذف بافت مرده زخم که باعث عفونت میشود)نیز کمک می کنند.

امروزه این پانسمان ها به شکل ژل هم در دسترس استفاده کننده گان قرار دارد که می توانید مقداری از آن را بر روی گاز استریل ریخته و گاز را بر روی زخم قرار دهید.

وسایل پانسمان زخم

وسایل پانسمان زخم

فوم ها

جزو پانسمان های جاذب و فوق جاذب هستند و بعنوان پانسمان ثانویه از آنها استفاده می شود. فوم ها باعث می شوند تا فشار از روی زخم برداشته شود تا درمان زخم تسریع یابد. از این پانسمان بعنوان پانسمان ثانویه استفاده می شود. از فوم سیلیکون می توانید برای پیشگیری از به وجود آمدن اسکار زخم استفاده کنید.

شارکول

جهت کنترل بوی زخم هایی که به شدت بو می دهند از این پانسمان استفاده می شود. برای جلوگیری از بیرون آمدن بو باید مقداری بزرگتر از اندازه زخم آنرا بر روی زخم بگذاریم و در نهایت از یک گاز ساده بر روی آن استفاده کنیم.

پانسمان حاوی کلاژن

کلاژن یکی از اصلی ترین پروتئین های بدن میباشد که برای ترمیم و تکثیر زخم استفاده می شود. هم اکنون این پانسمان به شکل پودر نیز در بازار وجود دارد.

همچنین در ساختار بسیاری از پانسمان ها از کلاژن استفاده می شود ولی باید دقت داشته باشید که استفاده زیاد از پانسمان کلاژن می تواند بافت هایپر گرانوله ایجاد کند که زیبایی فرد را بسیار تحت تاثیر قرار می دهد.

این پانسمانها بسیار مناسب زخم هایی است که به شکل حفره هستند که شما می توانید به اندازه نصف حفره پانسمان را درون آن قرار دهید تا پانسمان حفره زخم شما را پر کند.

امروزه انواع پانسمان های بسیاری در بازار وجود دارند که برای استفاده از آنها باید اطلاعات کافی را از آنها داشته باشید که می توانید برای انجام پانسمان در منزل با مشاوران ما در موسسه زی با مهر تماس بگیرید و از متخصصان ما در این زمینه یاری بگیرید.

02166581833

02166581833

فاکتورهای مهم درمان زخم

بسیاری از ما فکر می کنیم که برای درمان زخم، قراردادن پانسمان خوب کافی است و اینکه زخم باید دوره نقاهت خود را طی کند،در صورتی که این کاملا اشتباه است. ما در این مقاله فاکتورهای دیگر را که برای درمان زخم مهم هستند به شما می گوئیم:

تغذیه

اگر بگویند سه عامل مهم در درمان زخم چیست؟ میتوان گفت تغذیه، تغذیه، تغذیه. داشتن برنامه غذایی کامل به طوری که سرشار از ویتامین ها، پروتئین ها، مواد معدنی و غذاهای پرکالری بسیار نیاز است.

از بین ویتامینها که همگی برای درمان زخم شما بسیار پر کاربرد هستند میتوان گفت باید نگاه ویژه ای به ویتامین های C و E داشته باشید.

زیرا همانطور که این دو ویتامین بسیار مفید هستند ، همانطور هم خطرات خود را دارند. مصرف بیش از حد ویتامین سی برای افرادی که مشکل کلیوی دارند ممنوع است.

همینطور ویتامین E که محلول در چربی است و همانگونه که برای پوست بسیار مفید است، میتواند چربی را به همراه خود جذب کرده و بیماری هایی مانند کبد چرب را بدنبال داشته باشد.

از بین پروتئینها همچنین میتوان به آلبومین اشاره کرد.پروتئین آلبومین یکی از مهمترین پروتئینهای بدن ما میباشد و تاثیر بسزایی در درمان زخم شما دارد.

از بین یونها و مواد معدنی میتوان کلسیم، پتاسیم و سدیم را نام برد که از ملزومات بدن می باشند .

بطور کلی پیشنهاد می شود که برای درمان زخم خود از آنجا که تغذیه یک فاکتور بسیار اساسی و مهم است با یک مشاور تغذیه مشورت کنید و از وی بخواهید تا برنامه غذایی مناسب را به شما بدهد. همچنین شما میتوانید جهت ارتباط با کارشناس تغذیه با مشاوران ما در موسسه زی با مهر تماس بگیرید. مشاوران ما 24 ساعت شبانه روز آماده پاسخگویی به شما هستند.

سن

با افزایش سن تغییرات بسیاری در بدن رخ میدهد، از جمله پوست فرد ضعیفتر شده و عملکرد سابق را ندارد. همچنین با بالا رفتن سن کلیه فعالیت های بدن کاهش پیدا می کند. پس در نتیجه سرعت درمان و ترمیم زخم هم کاهش پیدا می کند. پوست افراد مسن نازکتر می شود و به مراقبت و حمایت بیشتری نیاز دارد.

پانسمان زخم دست

پانسمان زخم دست

چاقی

افرادی که چاق هستند، بیشتر از سایرین در خطر ایجاد عفونت میباشند و ایجاد عفونت یعنی تاخیر در درمان زخم. پیشنهاد می شود برای داشتن بهبودی سریعتر در زخم خود، وزن خود را کنترل کنید که همین فاکتور نیز مجددا به تغذیه باز می گردد.

خون رسانی مناسب به زخم

زخم برای بهبود، احتیاج به خون رسانی مناسب دارد. دقت داشته باشید که اگر فشار بر روی زخم باشد و این فشار باعث شود که خون رسانی ناحیه زخم کاهش یابد، در نتیجه زخم دچار عفونت می شود.

گاهی اوقات در زخم های وریدی یا دیابتی که عروق خونی بیمار مشکل دارد و در نتیجه آن خون رسانی مناسب وجود ندارد، کارشناسان زخم سونوگرافی را پیشنهاد می کنند.

بیماری های زمینه ای

دقت داشته باشید که اگر بیمار شما دارای بیماری زمینه ای است، ابتدا باید آن بیماری درمان شود و سپس زخم بیمار.

زیرا تا زمانی که آن بیماری وجود دارد مانند یک عامل مخالف در برابر ترمیم شما عمل می کند و نه تنها زخم شما بهبود نمی یابد، بلکه در اکثر موارد زخم پیشروی نیز می کند.

برای مثال در بیماران دیابتی اولین گام ترمیم زخم کنترل دیابت بیمار است. شما امکان ندارد که بدون کنترل دیابت بیمار بتوانید زخم دیابتی بیمار را درمان کنید. دقت داشته باشید در بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند درمان زخم ها بسیار آهسته تر از افراد عادی صورت میپذیرد.

سبک زندگی

از دیگر عوامل مهم ترمیم زخم سبک زندگی بیمار است. عواملی مانند خواب کافی و یا استفاده از دخانیات شاید فکر کنید که تاثیر چندانی ندارند ولی این موارد بسیار در ترمیم زخمها مهم هستند.

بیمار باید در طول شب بین 7 تا 8 ساعت خواب کامل را داشته باشد. مصرف دخانیات در بیمار باید به حداقل برسد زیرا عملکرد ترمیم زخم را به شدت تحت تاثیر منفی قرار میدهد. توصیه میشود که بیماران مصرف مواد دخانیات خود را به حداقل برسانند و در صورت امکان مصرف خود را قطع کنند.

آزمایشات خونی

آخرین آزمایشات بیمار نشانگر خیلی از نکات در زمینه ترمیم زخم می باشد. پلاکتها سرشار از فاکتورهای رشد هستند و از اهمیت بالایی در ترمیم زخم برخوردارند.

هموگلوبین بیمار نشان دهنده سطح اکسیژن است که برای درمان زخم بسیار مهم می باشد. میزان گلبولهای سفید، احتمال ابتلا به عفونت در بیمار را نمایان می سازد. همچنین میزان آلبومین خون فرد برای درمان زخم بسیار حائز اهمیت است.

پانسمان زخم بدن

پانسمان زخم بدن

مزایای پانسمان زخم در منزل

این کار به شما کمک می کند که مجبور نباشید روزانه برای تعویض پانسمان زخم به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید و مشکلاتی مانند حمل و نقل را به جان بخرید و وقت زیادی از روز خود را صرف انجام ای نکار کنید.

اگر بیمار شما دارای زخم جدی باشد، سالمند، کودک و یا وزن زیادی داشته باشد، انجام پانسمان زخم در خانه بسیار راحت تر است.

از نظر روانی هم انجام پانسمان زخم در منزل برای بیمار بسیار راحت تر است و بیمار از آرامش بیشتری برخوردار است. همچنین زمانی که شما در منزل پانسمان بیمار خود را انجام می دهید، درواقع از رفتن به محیطی آلوده (محیط درمانگاه یا بیمارستان) اجتناب کرده اید و ریسک عفونت برای بیمار شما کاهش پیدا می کند.

البته انجام پانسمان زخم آنقدر هم ساده نیست و بهتر است که شخصی متخصص آن را انجام دهد. شما می توانید برای اعزام فرد متخصص با مشاوران ما در موسسه زی با مهر تماس بگیرید. مشاوران مجرب زی با مهر در 24 ساعت شبانه روز آماده راهنمایی شما می باشند.

خلاصه مطلب

در انتهای مطلب باید ذکر کنیم که پانسمان زخم یک عمل کاملا تخصصی است و هر کسی نمی تواند آن را انجام دهد، پس بهتر است برای انجام این کار از افراد متخصص کمک بگیرید.

اما برای شما نیز لازم است تا اصول اولیه تعویض پانسمان زخم را بدانید تا در شرایط خاصی مانند مسافرت و … بتوانید خودتان پانسمان را بطور موقت تعویض کنید و از زخم، محافظت های لازم را بعمل بیاورید.

تا زمانی که بتوانید بیمار را به شخص متخصص برسانید. یادتان باشد که پانسمان زخم صرفا محافظت کننده زخم است و شما برای درمان زخم باید فاکتورهای بسیاری را در نظر بگیرید.

 

مرکز پرستاری زی با مهر

مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر دارای مجوز رسمی از وزرارت بهداشت و با بهره گیری از پرستاران متخصص، کارآزموده و با سابقه، بصورت 24 ساعت شبانه روز در تمامی روزهای سال و ایام تعطیل، در خدمت شما عزیزان می باشد. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات پرستار سالمند ، پرستار کودک ، مراقبت از سالمند ، پرستار کرونا ، پرستار معلول ، پرستار بیمار، پرستار ارزان،  پرستار روزانه، پرستار شبانه روزی ، تزریقات، اعزام پزشک و اطلاع از دستمزد پرستار در منزل و دریافت قیمت دستگاه اکسیژن ساز با ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید. تلفن تماس و مشاوره رایگان: ۰۲۱۶۶۵۸۱۸۳۳ الی 5

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *