میگرن چیست + راه های درمان و تسکین میگرن

میگرن نوعی بیماری عصبی می‌باشد که منجر به سردرد های بسیار دردناک و مزاحم می‌شود. بیماری میگرن سردرد های نسبتاً شدیدی را با خود به ‌همراه دارد که برخی از آن‌ ها حتی می‌توانند بدون وقفه و تا چند روز ادامه داشته باشند.

محرک‌ های گوناگونی در شرایط عود این بیماری می‌توانند آرامش و آسایش بیمار را سلب کنند. محرک ‌هایی مانند حرکت طولانی، صدا، نور بو و… می‌توانند به ‌عنوان محرک‌های این بیماری شناخته شود.

میگرن چیست؟

بیماری میگرن یک نوع بیماری نسبتاً شایع به حساب می‌آید که می‌تواند علائم گوناگونی را با خود به‌ همراه داشته باشد. شایع‌ترین علامت این بیماری احساس ضربان در یک طرف خاص سر می‌باشد.

این بیماری به ‌عنوان سومین بیماری شایع در سراسر جهان شناخته میشود که می‌تواند باعث شود که ما حتی قادر به انجام فعالیت‌ های ساده روزانه خودمان نباشیم.

این بیماری می‌تواند با علائم دیگری مثل حالت تهوع و استفراغ نیز همراه شود. اختلال در بینایی نیز از دیگر علائم این بیماری است.

میگرن چیست؟

محرک ‌هایی که باعث می‌شوند تا افراد به این بیماری دچار شوند کدام ‌ها می‌باشند؟

به‌ طور کلی یک دلیل از پیش ‌تعیین‌ شده و مشخص برای مبتلا شدن به میگرن وجود ندارد. اما متخصصان به این نکته باور دارند که فعالیت غیر طبیعی و جابجایی سیگنال ‌های عصبی می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود.

علاوه ‌بر این موارد محرک ‌هایی مانند هورمون‌ ها، احساسات شدید، محرک ‌های فیزیکی متفاوت، استفاده از برخی دارو ها، محرک‌ های محیطی، و محرک‌ های غذایی می‌توانند باعث شود تا سردرد های میگرنی تشدید پیدا کنند.

برخی از این محرک ‌ها شامل احساس استرس، هیجان، افسردگی، نخوابیدن، کار کشیدن زیاد از بدن، مصرف الکل، استفاده‌ی بیش ‌از حد از محصولات کافئین‌دار، خیره شدن زیاد به صفحات الکترونیکی، استفاده از دارو های ضدبارداری و … می‌توانند باعث مبتلا شدن به بیماری میگرن شوند.

بررسی انواع متفاوت بیماری میگرن

میگرن می‌تواند در انواع با هاله، بدون هاله، مزمن، قاعدگی و … مشاهده شود. دو نوع از انواع شایع این بیماری انواع با هاله و بدون هاله می‌باشند. بیایید با یکدیگر برخی از ویژگی‌ های این نوع میگرن ‌ها را بررسی کنیم‌.

در نوع با هاله این بیماری، نشانه‌ هایی مانند افکار گیج‌ کننده و نامرتب، لکه ‌های دیداری روشن، خطوط زیگزاگ، حتی از دست دادن موقتی قوه بینایی و ضعیف شدن آن مشاهده میشوند.

این موارد به ‌عنوان هاله در نظر گرفته می‌شوند. این علائم در واقع نشانه بروز سردرد های شدید هستند که با مشاهده آن ‌ها احتمال به وجود آمدن سردرد ها در ادامه بیشتر خواهد شد.

نوع بدون هاله این بیماری همان‌ طور که از نام آن مشخص است دارای هیچ نشانه ای نیست. در این نوع سردرد ها شما در واقع به‌ صورت ناگهانی و بدون هیچ ‌گونه پیش ‌زمینه‌ای احساس سردرد می‌کنید و این سردرد می‌تواند برای مدت طولانی شما را اذیت کند.

بررسی انواع متفاوت بیماری میگرن

بررسی انواع متفاوت بیماری میگرن

آیا درمان میگرن امکان ‌پذیر است؟

هنگامی ‌که حس کردید دچار سردرد های شدید همراه با ضربان هستید که برای مدت طولانی ادامه پیدا کرده‌اند، باید به پزشک مراجعه فرمایید.

اگر سردرد های شما همراه با علائمی مثل تب، ضعف بینایی، سفتی عضلات گردن، حالت گیجی، یا ناتوانی جسمی همراه است، احتمال ابتلا به میگرن بالاست.

به این ‌موضوع توجه داشته باشید که درمان قطعی ای که با استفاده از آن شما دیگر هیچ ‌وقت دچار میگرن نشوید، وجود ندارد. هدف اصلی درمان میگرن کمتر شدن شانس بازگشت سردرد ها و کاهش بازه ‌های زمانی آن ‌ها می‌باشد.

شما با استفاده از انواع متفاوت داروی میگرن در واقع به تسکین میگرن می‌پردازید و درد حاصل از آن را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهید. به این ‌موضوع توجه داشته باشید که عوامل گوناگونی مانند تازگی میگرن، سن شما، جنسیت، شغل، سبک زندگی، سبک خورد و خوراک و… در موفقیت درمان و تسکین این بیماری تاثیر گذار هستند.

برای درمان این بیماری از چه دارو هایی استفاده کنیم؟

اگر به ‌دنبال درمان میگرن هستید، باید دارو های قابل ‌استفاده در این زمینه را بشناسید. داروهایی که برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولاً دارای مسکن هستند که وظیفه اصلی آن‌ ها تسکین درد ها در بدن می‌باشد.

دارو هایی مثل استامینوفن، ناپروکسن، ایبوپروفن و آسپرین دارو های مناسبی می‌باشند که شما می‌توانید بدون نسخه نیز آن‌ ها را تهیه کنید. اما به این‌ موضوع توجه داشته باشید که به ‌هیچ‌ عنوان نباید بیش ‌از حد از این دارو ها مصرف کنید.

هر کدام از این دارو ها عوارضی را برای بدن شما دارند. استفاده بیش ‌از حد این دارو ها در شرایطی حتی ممکن است که باعث بیشتر شدن علائم این بیماری در شما شود.

این مطلب را نیز بخوانید: در هنگام سکته مغزی پیش از رسیدن اورژانس چه کنیم؟

درمان بدون داروی میگرن

اگر برای درمان میگرن، طرف‌دار مصرف انواع مختلف دارو های مسکن نیستید، روش ‌های درمانی دیگری نیز برای شما موجود می‌باشد. یکی از این روش ‌ها که بسیار تأثیرگذار و پرطرف‌دار می‌باشد، طب سوزنی است.

مطالعات دقیق و نتایج ثابت شده‌ای مبنی‌بر تاثیر مثبت طب سوزنی بر درمان این بیماری وجود ندارد‌. اما تجربه نشان می‌دهد که برای بسیاری از افراد این درمان مؤثر بوده و باعث بهبود سردرد های شدید در آن ‌ها شده ‌است.

در این روش با استفاده از سوزن‌ های یکبار مصرف نواحی متفاوتی از پوست شما درگیر میشوند. در ادامه با درگیری سلول درگیری سلول‌های پوستی و عصبی ممکن است که تاثیرات مثبتی در زمینه درمان سردرد های شدید در شما ایجاد شود.

درمان بدون داروی میگرن

درمان بدون داروی میگرن

جمع‌بندی

به‌ طور کلی بیماری میگرن بیماری بسیار دردناکی است که می‌تواند روز های شاد زندگی ما را، به ساعاتی بسیار تلخ تبدیل کند. این بیماری می‌تواند شما را از زندگی ساقط کند و بسیاری از فعالیت ‌های روزانه و برنامه‌ریزی ‌های شما را مختل کند.

دقیقاً به ‌همین دلیل است که در حال حاضر بسیاری از افراد به‌ دنبال درمان این بیماری می‌باشند. علاوه‌ بر استفاده از دارو ها و طب سوزنی، شما می‌توانید با تغییر سبک زندگی خودتان نیز این بیماری را تا حد بسیار زیادی کنترل کنید.

برای مثال استفاده از روش ‌های مدیتیشن و دور کردن استرس از زندگی، در این زمینه تاثیر گذار است. ماساژ دادن سر، استراحت در اتاق ‌های تاریک و ورزش یوگا نیز می‌تواند به شما کمک کند.

به‌ طور کلی اگر شما روی یک برنامه‌ریزی منظم زندگی کنید، یعنی به‌ موقع غذا بخورید، به ‌موقع ورزش کنید، به‌ موقع بخوابید و به ‌موقع بیدار شوید؛ می‌توانید تا حد بسیار زیادی سردرد های میگرنی را کاهش دهید.

علاوه‌ بر این موارد، بهتر است که شما هر چند وقت یک‌بار برای مشاهده نتایج و روند درمان به پزشک مراجعه فرمایید. با این کار متوجه میشوید که تا چه حد روند درمان موفق بوده و باید چه اقداماتی را ادامه دهید.

شما می توانید جهت ارتباط بیشتر با مرکز پرستاری زی با مهر، با اینستاگرام ما نیز همراه باشید: zibamehr.nurse

مرکز پرستاری زی با مهر

مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر دارای مجوز رسمی از وزرارت بهداشت و با بهره گیری از پرستاران متخصص، کارآزموده و با سابقه، بصورت 24 ساعت شبانه روز در تمامی روزهای سال و ایام تعطیل، در خدمت شما عزیزان می باشد. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات پرستار سالمند ، پرستار کودک ، مراقبت از سالمند ، پرستار کرونا ، پرستار معلول ، پرستار بیمار، پرستار ارزان،  پرستار روزانه، پرستار شبانه روزی ، تزریقات، اعزام پزشک و اطلاع از دستمزد پرستار در منزل و دریافت قیمت دستگاه اکسیژن ساز با ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید. تلفن تماس و مشاوره رایگان: ۰۲۱۶۶۵۸۱۸۳۳ الی 5

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *