بیماری ایدز نه واکسن دارد و نه درمان مشخصی دارد و نه علائم مشخصی مثل کرونا دارد که

بیماری ایدز پیشگیری و درمان

بیماری ایدز

بیماری ایدزخانم فاطمه موحدی مدیریت مرکز پرستاری زی با مهر و موضوع بیماری ایدز

11 آذر برابر با 1 دسامبر و روز جهانی ایدز است. شعار سال 2020 روز جهانی ایدز ،همبستگی جهانی و مسولیت مشترک می باشد. اولین بار در سال 1988 روز اول دسامبر روز جهانی ایدز نامگذاری شد.

ورود بیماری ایدز به ایران

ورود این بیماری به ایران توسط خون های فرانسوی وارداتی بود که از فرانسه به ایران وارد شد و آلوده به این ویروس بود. شرکت دارویی مریو فرانسه ، محصولات آلوده به ویروس اچ آی وی (HIV) را برای استفاده بیماران هموفیلی به برخی از کشورها فرستاد، که نام ایران هم در کنار آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان و عراق در فهرست کشورهای دریافت کننده قرار داشت.
تحقیقاتی که درباره هموفیلی های مبتلا به ایدز انجام شد، نشان داد که نوع ویروس اچ آی وی (HIV) آنها با بقیه گروه‌های مبتلا فرق دارد و از سویی منشأ خارجی دارد. البته قسمتی از این محصولات در فرانسه هم مصرف شد و وقتی تبعات آن و بیماری گیرنده های فرآورده های خونی مشخص شد، پرونده ای قضایی برای این انستیتو و دولتمردان مقصر در این صادرات در فرانسه باز شد.

ویروس اچ آی وی (HIV)

ویروسی که بیماری ایدز را ایجاد می کند ویروس اچ آی وی (HIV) می باشد و به سلولهای سیستم دفاعی بدن که حکم سد دفاعی بدن را دارند، حمله می کند و سلول های لنفوسیت تی (T helper cells ) را درگیر می کند.

هرچه قدر این حمله گسترده تر باشد و تعداد بیشتری از ویروس اچ آی وی (HIV) در بدن منتشر شود به همان نسبت ضعف سیستم ایمنی بدن بیشتر خواهد بود. اگر عفونت ویروس اچ آی وی (HIV) درمان نشود بعد از 10 تا 15 سال بشدت سیستم دفاعی بدن را تضعیف می کند و مختل می کند. این پیشروی وابسته به سن، شرایط بیمار و بیماری های زمینه ای است که بیمار داشته است.

بیماری ایدزعوامل بیماری زا

عامل ایجاد کننده هر بیماری متفاوت است و به آن عامل بیماری زا گفته می شود. راه ورود این عوامل بیماری زا به بدن متفاوت است. یک عده از میکروب ها مانند ویروس ها و باکتری ها، راه ورودشان از راه تنفسی می باشد مثل ویروس کرونا و بعضی از راه خون و مخاط وارد بدن می شوند ویروس اچ آی وی (HIV) و بعضی ها هم از راه دهان و از طریق گوارش وارد بدن می شوند مثل بیماری های ویروسی گوارشی.

ما باید عوامل بیماری زا را بشناسیم و راه ورود آنها به بدن را هم بدانیم و ضمن آنکه سیستم دفاعی بدن را تقویت کنیم، می توانیم از بیماری ها جلوگیری کنیم .

درمان بیماری ایدز

برای بعضی از ویروس ها واکسن کشف شده است ولی برای ویروس ایدز تا این لحظه بخاطر تغییر شکلی که پیدا می کند هیچ واکسنی کشف نشده است.

یکی از خصوصیات ویروس ها این است که در خارج از سلول بدن قادر به ادامه حیات نیستند و ویروس اچ آی وی (HIV) هم به همین صورت است و با مواد ضدعفونی کننده مثل الکل ،وایتکس و با حرارت بالا از بین می رود.

تنها راه تشخیص قطعی بیماری ایدز آزمایش HIV است چون هیچ علامت آشکار قطعی برای این بیماری وجود ندارد. افراد در عین حالیکه فکر می کنند کاملا سلامت هستند و هیچ علامت خاصی ندارند اما ناقل بیماری ایدز هستند و به مرور بعد از چند سال سیستم دفاعی بدن آنها تضعیف می شود و موجب بروز بعضی از علامت ها می شود.

از آنجایی که این بیماری نه واکسن دارد و نه درمان مشخصی دارد و نه علائم مشخصی مثل کرونا دارد که مثلا ما از سرفه فرد شک می کنیم او کرونا دارد و از خودمان مراقبت می کنیم ،باید راههای پیشگیری از این بیماری را خیلی جدی بگیریم.

بیماری ایدزراههای انتقال

از طریق فراورده های خونی آلوده، از طریق انتقال از مادر به جنین، از طریق تماس جنسی و از طریق وسائل داندانپزشکی ، سرنگ های مشترک در افراد معتاد، افرادیکه بدون علامت هستند میتوانند بیماری را به هم انتقال دهند بنابراین مهم ترین اتفاقی که می تواند بیافتد فقط و فقط پیشگیری سطح اول می باشد.

انواع پیشگیری از بیماری ایدز

پیشگیری سطح اول در واقع مبتلا نشدن به بیماری است. در پیشگیری سطح اول، تلاش بر آن است که از ابتلا افراد به بیماری در جامعهٔ جلوگیری شده که مهم‌ترین کار در رسیدن به این هدف، آموزش می‌باشد . پیشگیری دارویی و واکسیناسیون نیز در این سطح از پیشگیری قرار دارد.

در پیشگیری سطح دوم زمانیکه فرد به بیماری مبتلا شد و پیشگیری سطح اول پاسخ نداد، انجام می‌شود و تلاش بر آن است تا از شدت یافتن یک بیماری ، اپیدمی شدن آن، و یا به جا گذاشتن اثر بر روی بیمار جلوگیری شود.

بعد از ابتلا باید درمان را پیش گرفت و توانبخشی و پیشگیری های سطح بعدی در این بیماری مطرح نیست و باید از خودمان مراقبت کنیم چون افراد با بیماری ایدز هیچگونه علامت مشخصی در سطح جامعه ندارند.

در صورت داشتن هرگونه سوال با ما تماس بگیرید.

تلفن: 02166581833 الی 5

واتساپ: +989120993611

اینستاگرام زی با مهر: www.instagram.com/zibamehr.nurse

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما