آلرژی فصلی و بهترین و موثرترین درمان خانگی آلرژی فصلی را بشناسیم و آن را تسکین دهیم

آلرژی فصلی و بهترین راه درمان خانگی آلرژی فصلی

درمان آلرژی فصلی

خانم فاطمه موحدی مدیریت مرکز پرستاری زی با مهر و موضوع آلرژی فصلی

حتما شما هم با افرادیکه بصورت مدام دستمال کاغذی در دست دارند و بصورت مداوم در حال عطسه هستند مواجه شده اید. در این مقاله در رابطه با مبحث بسیار شایع آلرژی صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

آلرژی فصلی همانطور که از اسمش پیداست، در فصل بهار و فصل تابستان باعث بروز یکسری از علائم در افراد می شود. علائمی مانند سوزش گلو، خارش بینی، آبریزش بینی، عطسه، سوزش و قرمزی چشم از علائم آلرژی فصلی می توانند باشند.

در این فصول امکان بروز آلرژی وجود دارد اما عوامل ایجاد آن حیوانات خانگی و یا عواملی مثل ذرات موجود در درختخواب و گرد و غبارهای خانگی نیز می باشد. اما بیشترین دلیل آن گرده افشانی گلها و چمن ها بوده که در بهار و تابستان در سطح اجتماع بیشتر شایع است.

حال اگر دچار این علائم در فصول بهار و تابستان شدیم چه کاری باید انجام دهیم؟

آلرژی فصلی

آنتی هیستامین

می توانیم از قرص های آنتی هیستامین مانند سیتریزین (Cetirizine) و لوراتادین (Loratadine) و آنتی هیستامین دکونژستانت (Antihistamine Decongestant) استفاده کنیم.

این قرص ها خواب آور بوده و بهتر است شب ها از آن استفاده کنیم. البته علائم آلرژی صبح ها که از خواب بیدار می شویم شدیدتر است، اما بعلت بشدت خواب آور بودن قرص ها، نباید صبح ها از آن استفاده کرد. همچنین قبل از رانندگی نیز بهتر است استفاده نکنیم.

مهمترین موضوع جهت افرادیکه آلرژی دارند و باید بدانند، این است که باید از بعضی چیزها پرهیز داشته باشند. افرادیکه آلرژی آنها در بهار بیشتر نمایان می شود و این موضوع ناشی از گرده افشانی گله می باشد، بهتر است از هویج، کرفس و آجیل ها پرهیز کنند. همچنین افرادیکه درتابستان مشکل بیشتری دارند بهتر است موز ،گوجه فرنگی ، خربزه و انگور کمتر استفاده کنند.

استرس زیاد ، عطر و استفاده مکرر از لنزهای چشمی باعث تشدید علائم در افراد می شود. همچنین شنا کردن بعلت کلر موجود در آب استخر می تواند باعث بروز علائم آلرژی در افراد شود.

کسانی که آلرژی دارند، اگر امگا 3 بیشتر مصرف کرده و حتی از قرص روغن ماهی (با نظر پزشک) استفاده کنند ، آب زیاد میل کنند و از دمنوش های گیاهی مانند دمنوش گزنه استفاده کنند، می تواند در تسکین علائم آنها بسیار موثر باشد.

زنجبیل نیز بسیار مفید است. اما در صورتیکه علائم آلرژی ،بسیار ما را عذاب می دهد استفاده از سرکه سیب هم می تواند باعث کاهش علائم بصورت آنی شود.

خوردن یک قاشق عسل نیز می تواند به کاهش علائم کمک کند. مصرف محصولات پروبیوتیک (Probiotic) نیز می تواند بسیار در کاهش علائم آلرژی فصلی موثر باشد.

مراجعه به پزشک جهت آلرژی فصلی

مراجعه به پزشک و انجام معاينات باليني براي تشخيص آلرژي هاي فصلي ضروري است. بيماري هاي مرتبط با آلرژي هاي فصلي شامل رينيت آلرژيک با علايم التهاب مخاط بيني و حلق ، کونژکتيويت آلرژيک با علايم قرمزي ، سورش و خارش چشمها و آسم آلرژيک همراه با علايم تنگي نفس و گرفتگي راههاي تنفسي و تنفس صدادار بروز مي کند. تمام اين علايم ممکن است در فرد ديده شود.

تست آلرژي فصلی

باید به دنبال عامل ايجادکننده علايم حساسيت باشيد. متخصصان آلرژي از آزمايش هاي ساده براي يافتن عامل آلرژي زا استفاده مي کنند. 15 دقيقه زمان لازم است تا با آزمايش گوناگون در کلينيک روي شما ، عامل مورد نظر کشف شود.

تفاوت اصلی آلرژی فصلی با بیماری کرونا

یکی از اصلی ترین و شاخص ترین تفاوت ها میان آلرژی فصلی و بیماری کرونا خارش می باشد به طور کلی آلرژی‌های تنفسی دارای خارش بسیار زیاد است . در حالی که در بیماری کرونا خارش اصلاً وجود ندارد و یا اندک است.

علامت بعدی در تفاوت آلرژی فصلی با بیماری کرونا تب می باشد. در افراد مبتلا به آلرژی احساس گرما وجود ندارد که در حقیقت آلرژی فاقد تب می باشد اما در بیماری کرونا یکی از علائم اصلی به شمار می آید.یکی دیگر از علائم اصلی بیماری کرونا احساس بدن درد و کوفتگی عضلات است.

یکی دیگر از روش‌های کارآمد برای متمایز کردن بیماری آلرژی با بیماری کرونا پاسخ به آنتی هیستامین ها می باشد .در افرادی که دچار آلرژی فصلی هستند با مصرف آنتی هیستامین ها میزان قابل توجهی از علائم آن فروکش می نماید ، در صورتی که مصرف آنتی هیستامین برای افراد مبتلا به کرونا بی پاسخ بوده و تاثیری در کاهش علائم این بیماری ندارد.

نکته مهم

تمامی علائم برای آلرژی تنفسی و بیماری کرونا به صورت ثابت و مطلق نمی باشد. این علائم به صورت نسبی بوده و ممکن است متغیر باشد

در صورت داشتن هرگونه سوال با ما تماس بگیرید.

تلفن: 02166581833 الی 5

واتساپ: +989120993611

اینستاگرام زی با مهر: www.instagram.com/zibamehr.nurse

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما