دیابت یا بیماری قند خون بالا چیست؟ در این بیماری میزان قند خون بدن بالاتر از حد طبیعی
آشنایی با دیابت

آشنایی با دیابت

آنچه را که در این مطلب از مرکز مراقبت پرستاری زی با مهر میخوانید:

آشنایی با دیابت
اهداف تغذیه درمانی

خانم فاطمه موحدی مدیریت مرکز مراقبت پرستاری زی با مهر

دیابت یا مرض قند یک بیماری مزمن است. به دلیل ناتوانی ارثی یا اکتسابی ،پانکراس که یا انسولین رو نمی تواند تولید کند و یا انسولین تولیدی بی اثر است این بیماری بوجود می آید که غلظت گلوکز خون یا قندخون در آن افزایش پیدا می کند و اختلالات عروقی و عصبی را بهمراه دارد.

شایع ترین اختلال متابولیکی است و بسیار مهم است. 50 درصد دیابتی ها از بیماری خودشان خبر ندارند و یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در جهان است. 10 تا 15 درصد هزینه های بهداشتی درمانی کشورها را در واقع دیابت به خود اختصاص می دهد و آمار ها نشان می دهد سالانه 7 میلیون نفر در جهان و 100 هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا می شوند.

در سال 2020 حدودا 300 میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند که نصف آنها از دیابت خود خبر ندارند. 132 میلیارد دلار سالانه هزینه بیماران دیابتی است که در واقع دولت دارد هزینه می کند و حدودا 4 میلیون نفر در جهان ،جان خودشان را بر اثر این بیماری از دست می دهند.

کشورهایی مثل هند، چین، آمریکا، روسیه، ژاپن و اندونزی بیشترین آمار دیابتی های دنیا را دارند. در تهران 5 تا 6 درصد افراد 30 تا 69 ساله مبتلا به دیابت هستند.

طبق آخرین آمارهای وزارت بهداشت در ایران حدود 7 میلیون نفر دیابتی داریم که 14 تا 23 درصد ایرانیان بالغ را شامل می شود که 25 درصد هنوز در مرحله پیش دیابت هستند و مقاومت به انسولین دارند و علائمی ندارند و در آینده نزدیک به این بیماریمبتلا می شوند و بعد از آن ممکن است علائم بروز کند که دیگر دیر است!

بنابراین باید در رابطه با این بیماری اطلاعات داشته باشیم تا بتوانیم هم پیشگیری کنیم و هم این بیماری لاعلاج را که بعضا گفته میشود حتی از سرطان هم بیماری بدتری می تواند تلقی شود را کنترل کنیم. دیابت را صرفا کنترل می شود کرد، درمان نمی شود.

در ادامه مطلب بخوانید:

اگر این علائم را دارید، شما هم دیابت دارین!

دیابتاهداف تغذیه درمانی

اهداف تغذیه درمانی برای فرد مبتلا تکامل یافته و انعطاف پذیرتر و بیمار محورتر شده است. اهداف انجمن دیابت آمریکا (ADA) در سال 2019 شامل موارد زیر است:

  1. به منظور ترویج و پشتیبانی از الگوهای غذایی سالم ، با تأکید بر انواع غذاهای غنی از مواد مغذی در اندازه های مناسب به منظور بهبود سلامت کلی و:
  • کسب و حفظ وزن هدف مناسب بدن
  • دستیابی به اهداف فردی میزان گلوکز ، فشار خون و چربی ها
  • تأخیر یا جلوگیری از عوارض بیماری
  1. برطرف کردن نیازهای غذایی فردی براساس ترجیحات شخصی و فرهنگی ، آگاهی های مربوط به سلامت، دسترسی به انتخاب مواد غذایی سالم ، تمایل و توانایی در ایجاد تغییرات رفتاری
  2. به منظور حفظ لذت غذا خوردن با ارائه پیام هایی در مورد انتخاب مواد غذایی
  3. آماده کردن یک فرد مبتلا با استفاده از ابزارهای کاربردی برای برنامه ریزی وعده های غذایی روزانه به جای تمرکز روی درشت مغذی ها و ریزمغذی ها

نکته آخر:

به یاد داشته باشید پیشگیری بهتر از درمان است،تمامی افراد جامعه و الخصوص فرد سالمند، با داشتن برنامه غذایی و انتخاب مکمل های غذایی مناسب زیر نظر پزشک و ورزش طبق برنامه طمانی منظم علاوه بر کمک به حفظ تناسب اندام و زیبایی خود از شانس ابتلا به این بیماری، بیماری های قلبی و عروقی، افسردگی و بسیاری از بیماری های دیگر بکاهید.

انواع سالاد و سبزي دوستان افراد ديابتي هستند، اين غذاها انواع ويتامين و مواد معدني مورد نياز را به بدن مي‌رسانند بدون اين كه تأثيري روي ميزان قندخون داشته باشند.

اما دشمنان شما، غذاهاي شيرين هستند. در صورت مصرف زياد اين مواد، در بيماراني که انسولين تزريق مي کنند، قندخون خيلي سريع بالا مي‌رود ولي بعد از يك يا دو ساعت كه انسولين به حداكثر اثر خود مي‌رسد، قندخون ناگهان به‌شدت افت مي‌كند. از مصرف غذاهاي پرچربي نيز خودداري كنيد.

مصرف مقداركمي از غذاهاي پروتئيني كم‌چرب مانند گوشت كم‌چربي، مرغ، ماهي،تخم‌مرغ و پنير كم‌چربي هم در برنامه غذايي روزانه مبتلايان توصيه مي‌شود.

اینستاگرام زی با مهر: www.instagram.com/zibamehr.nurse

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما