7 نکته مهم در بهداشت دهان و دندان سالمند که حتما باید بدانید

نکات مهم سلامت دهان و دندان سالمند

دندان سالمند

سلامت دهان و دندان سالمند به طور مستقیم بر سلامت کلی و کیفیت زندگی او تأثیر می گذارد. طبق مطالعات محققان ، بیماری های دهان و دندان یکی از دلایل عمده مراجعه به مراکز درمانی و اورژانس است.

داروها و همچنین بیماری های مزمن شایع در افراد سالمند مانند دیابت یا بیماری قلبی ، افراد مسن را در معرض خطر بیشتری برای مشکلات دندانی قرار می دهد.

مراقبت از دندان ها می تواند به جلوگیری از مشکلات رایج سالمندان مانند دندان درد ، بیماری های لثه و از دست دادن دندان ها کمک کند.

دندان های سالم به سالمندان کمک می کند تا از غذای خود لذت برده و بهتر غذا بخورند.

اما چرا اهمیت دادن به سلامت دندان برای سالمندان مهم است و چگونه می توان به عزیز مسن خود در بهبود سلامت دهان و دندان کمک کنیم؟

در مقاله اهمیت بهداشت دهان و دندان سالمند به مشکلات رایج دهان و دندان در سالمندان اشاره کردیم که پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز بخوانید: اهمیت بهداشت دهان و دندان سالمند

دندان سالمند

7 مشکل رایج دهان و دندان سالمند

پوسیدگی دندان

پلاک ناشی از باکتری ها به مینای دندان آسیب می زند و باعث ایجاد حفره در آن می شود. یکی از دلایلی که افراد سالمند بیشتر در معرض خطر افزایش حفره در دندان های خود قرار دارند ، خشکی دهان آنهاست.

بزاق دهان به محافظت از دندان ها و کاهش باکتری ها در دهان کمک می کند ، اما خشکی دهان ، از عوارض جانبی مصرف برخی از داروها است که معمولاً توسط افراد سالمند مصرف می شود. مانند داروهای افسردگی ، آسم و فشار خون.

بیماری لثه

طبق گزارش محققان از هر سه نفر سالمند 65 ساله به بالا، دو نفر به بیماری لثه مبتلا هستند.

بیماری شدید لثه که به آن پریودنتیت (Periodontitis) نیز گفته می شود ، می تواند منجر به زخم لثه، خونریزی لثه ، مشکلات در جویدن و از دست دادن دندان های سالمند شود.

متأسفانه ، بسیاری از مردم نمی دانند که بیماری لثه دارند زیرا این مشکل تا زمان پیشرفت بیماری علائمی ایجاد نمی کند.

مراقبت از دندان ها و معاینات منظم دندان می تواند به جلوگیری از بیماری لثه کمک کند.

از دست دادن دندان در سالمندان امری معمول است. از هر پنج سالمند 65 ساله به بالا یک نفر تمام دندان های خود را از دست داده است.

از دست دادن دندان می تواند بر روی تغذیه سالمند نیز تأثیرگذار باشد زیرا افراد سالخورده که دندان هایشان از بین رفته است ، نمی توانند به مانند دیگران ، از غذاهای تازه مانند میوه ها و سبزیجات استفاده کنند یا از آن لذت ببرند.

بیماری قلبی

التهابات ناشی از بیماری لثه خطر بیماری های قلبی را نیز افزایش می دهد. بیماری لثه همچنین می تواند شرایط بیمار قلبی را بدتر کرده و ممکن است با خطر سکته مغزی همراه باشد.

دیابت

سالمندانی که قند خون خود را کنترل نمی کنند در معرض خطر بیشتری جهت مشکلات دندانی مانند التهاب و بیماری های لثه می باشند.

این موضوع بدین دلیل است که مقدار زیاد گلوکز در بزاق ، به رشد باکتری ها در دهان کمک می کند. همچنین بیماری لثه بر کنترل قند خون در افراد دیابتی نیز تأثیر می گذارد.

ذات الریه

افراد مسن که بهداشت دندانی نامناسبی دارند ، به ویژه سالمندانی که سیگار می کشند ، در معرض خطر بیشتری برای پنومونی هستند.

پنومونی عفونتی رایج در ریه است که بوسیله باکتری، ویروس یا قارچ ایجاد می شود و دلیل آن اینست که با نفس کشیدن ، باکتری های دهان می توانند به راحتی به سمت ریه ها بروند.

رعایت بهداشت دندان توسط پرستار سالمند برای سالمندانی که نمی توانند از خود مراقبت کنند ، می تواند به کاهش خطر ابتلا به این نوع ذات الریه کمک کند.

سرطان دهان

سالمندان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان های دهان هستند. این خطر برای افرادی که تنباکو می جوند یا سیگار می کشند بیشتر است.

دندان سالمند

روش های بهبود سلامت دندان در سالمندان

با رعایت موارد زیر می توانید به سالمند خود در جهت حفظ سلامت دندان او کمک کنید.

  • به سالمند خود یادآوری کنید که باید روزانه دو بار با خمیر دندانهای حاوی فلوراید مسواک بزند.
  • اگر والدینتان فراموشکار هستند ، مسواک زدن را به آنها یادآوری کنند. این بسیار مهم است که دهان و دندان های سامند شما تمیز باشد.
  • به والدین خود یادآوری کنید که مرتباً نخ دندان بکشند. نخ دندان کشیدن روزانه به جلوگیری از بیماری لثه کمک می کند.
  • دندانهای مصنوعی او را تمیز نگه دارید.
  • ویزیت های منظم دندانپزشکی را برنامه ریزی کنید. این ویزیت ها می تواند از بروز مشکلات دندانی جلوگیری کرده و دندان ها را سالم نگه دارد. برای تمیز کردن و معاینه دندان سالمند خود حداقل یک بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و سایر مشکلات سلامتی ، عزیزان خود را به داشتن یک رژیم غذایی سالم و به دور از قند تشویق کنید.
  • والدین مسن خود را تشویق کنید که سیگار را ترک کنند. ترک سیگار دشوار است ، اما به کاهش خطر بسیاری از مشکلات سلامتی کمک می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما