ماسک ضد کرونا که برای محافظت افراد در برابر ویروس کرونا کارایی دارد به چند دسته تقسیم

ماسک ضد کرونا چه ویژگی هایی دارد؟

ماسک ضد کرونا

خانم فاطمه موحدی مدیریت مرکز پرستاری زی با مهر و موضوع ماسک ضد کرونا چه ویژگی هایی دارد؟

در مقاله امروز با اشتباهات رایج استفاده از ماسک آشنا شده و بهترین ماسک جهت جلوگیری از وزود ویروس کرونا بر بدن را شناسایی می کنیم.

ویروس کرونا موسوم به « کوید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

این پست را نیز بخوانید: درمان کرونا در منزل

امروزه ضمن تردد در جامعه، با موارد مختلفی از نحوه استفاده ماسک ،توسط افراد جامعه برخورد کرده ایم.

در حال حاضر که آب و هوا رو به سردی رفته است، بسیاری از افراد راکب موتورسیکلت ،علی رغم اینکه کسی در اطراف آنها نیست و هوا نیز سرد است، از ماسک بعنوان محافظ در برابر سرما و یا به مانند شال گردن استفاده می کنند. در حالیکه در این حالت ماسک مرطوب شده و زمانیکه از موتور یا ماشین خود پیاده می شوند این ماسک دیگر آن کارایی لازم جهت جلوگیری از ورود ویروس را ندارد.

همچنین زمانیکه در ماشین بصورت تنها تردد می کنیم ،به هیچ عنوان نیازی به استفاده از ماسک نمی باشد مگر اینکه فرد دیگری را سوار کرده و یا افرادی چند لحظه پیش از ماشین پیاده شده باشند و در این حالت نیاز به استفاده از ماسک است.

همچنین بعضی از افراد زمانیکه در فضای باز مانند پارک در حال دویدن، قدم زدن و یا وررزش کردن به تنهایی هستند و کسی نیز اطراف آنها نیست، با استفاده از ماسک، خود را از تنفس هوای پاک محیط محروم می کنند، در حالیکه اصلا نیازی به این کار نیست.

ویروس کرونا در هوای آزاد و اطراف ما وجود ندارد. ویروس کرونا ،نوعی ویروس سنگین می باشد و به محض سرفه فرد ته نشین شده و روی زمین و سطوح قرار می گیرد و به این صورت نیست که در فضا بصورت منتشر باقی بماند و فردیکه در حال عبور از آن فضا می باشد آلوده شود.

بنابراین استفاده از ماسک را باید بصورت دقیق انجام دهیم ،همچنین ماسک را در طول استفاده مرطوب و خراب نکرده و به آن دست نزنیم.

ماسک هایی که برای محافظت افراد در برابر ویروس کرونا کارایی دارد به چند دسته تقسیم می شوند.

ماسک جراحی سه لایه:

این ماسک از لایه های 3 لایه نانو تشکیل شده و ویروس از آن عبور نمی کند.

ماسک ضد کروناماسک فیلتردار:

دارای شکل و ظاهری متفاوت می باشند اما بدلیل مواد بکار رفته در ماسک و نوع طراحی آن ،بخوبی می توانند از شما محافظت کنند.

این ماسک جهت افرادیکه مستقیما با ویروس کرونا در ارتباط هستند مانند افراد کادر درمان بسیار مناسب است اما استفاده از آن مقداری سخت است.

همچنین نیاز نیست در تمام حالات روز از این ماسک استفاده کنیم که مقرون به صرفه هم نیست. فقط در ارتباطات نزدیک با افراد مبتلا، استفاده از این ماسک ضرورت دارد

ماسک ضد کروناماسک های تزئینی:

این ماسک امروزه بسیار شایع شده و در جامعه به وفور موجود است. اما این ماسک ها اصلا کابردی برای ویروس کرونا ندارند.

زیرا ویروس ها عوامل بسیار ریزی بوده و از باکتری و گرد و خاک هم بسیار کوچک تر بوده و در حد نانو می باشند. بنابراین از پارچه عبور کرده و هیچ محافظتی از ما در برابر ویروس کرونا ایجاد نمی کنند.

بنابراین بهتر است از ماسکهایی که فقط حالت دکوری دارند و تنها 5 تا 15درصد از ورود ویروس کرونا جلوگیری می کنند ،استفاده نکنیم و از ماسک های جراحی و یا ماسک فیلتر دار استفاده کنیم.

در صورت داشتن هرگونه سوال با ما تماس بگیرید.

تلفن: 02166581833 الی 5

واتساپ: +989120993611

اینستاگرام زی با مهر: www.instagram.com/zibamehr.nurse

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما