خوردنی های لازم جهت پیشگیری از بیماری ها

همه‌ ما می دانیم که سلامتی و تندرستی، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نعمتی است که پروردگار سبحان به ما داده است. استفاده و لذت بردن از سایر نعمت‌ ها بدون داشتن سلامتی میسر نیست.

ساده‌ترین راه برای پیشگیری از بیماری، الگوی غذایی مناسب و بهره بردن از خوراکی‌ های موجود در طبیعت می‌باشد.

اکثر افراد از ارزش خوردنی‌ های مفید، در پیشگیری از بیماری‌ غافل هستند. این افراد نمی‌دانند که با خوردن این خوراکی ‌ها همواره بدنی سالم خواهند داشت و از بسیاری از بیماری‌ ها مصون خواهند بود.

در این نوشته سعی داریم شما را با تعدادی از این خوراکی‌ ها که در پیشگیری از بیماری مفید و سودمند هستند، آشنا کنیم.

پیشگیری از بیماری‌

پیشگیری از بیماری‌

برخی از خوردنی ‌هایی که در پیشگیری از بیماری ‌ها موثرند

• انگور : این میوه‌ بسیار خوشمزه به دلیل آنتی اکسیدان و مواد مغذی ، دارای خواص بی‌شماری می ‌باشد. انگور در پیشگیری از بیماری آلزایمر و جلوگیری از سرطان سینه (پستان) موثر است.

• انجیر: انجیر، میوه ‌ای بهشتی با خواص فوق‌العاده است که در پیشگیری از بیماری نقش موثری دارد. خوردن انجیر در پیشگیری از بیماری پوکی استخوان توصیه شده است. همچنین در پیشگیری از سرطان‌ها ،خصوصا سرطان روده و پستان مفید است.

• بادام : یکی از مغز‌یجات مفید بادام است. بادام به لحاظ دارا بودن اسید فولیک از بروز نقص ‌های مادرزادی در جنین پیشگیری می ‌کند. همچنین بادام از ضعیف شدن چشم‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

• آب : این ماده حیاتی که اکثر مردم، توجهی به خوردن آن به اندازه کافی ندارند، در جلوگیری از سکته مغزی موثر است. بدین صورت که قبل از خواب، آب بنوشید تا از خطر سکته مغزی در امان باشید.

• گردو : برای پیشگیری از بیماری گوارشی به‌خصوص بیماری ‌های روده ‌ای ،گردو بخورید.

• زرشک : خوردن زرشک در پیشگیری از عفونت ‌های دهان و دندان، جلوگیری از انواع عفونت و پیشگیری از بیماری ‌های پوستی موثر است.

• آلو : این میوه در جلوگیری از فشار خون بالا و نیز جلوگیری از سکته قلبی مفید است.

• انار: از میوه ‌های بهشتی با خواص بی‌شمار است . خوردن انار، سبب پیشگیری از بیماری آلزایمر و جلوگیری از ایجاد پلاک روی دندان ‌ها می‌شود.

• جوز هندی: سبب تقویت دستگاه گوارش و نیز دستگاه اداری می‌‌شود. همچنین از تشکیل سنگ ‌های کلیوی پیشگیری می‌ کند.

• فلفل سیاه : خوردن این ادویه از چاقی و بروز مشکلات شکمی پیشگیری می‌ کند.

• زردچوبه: به دلیل داشتن کورکومین، زردچوبه در پیشگیری از بیماری آرتروز و نیز پیشگیری از بیماری سرطان پستان، موثر است.

• شیر : از لبنیات ‌های مهم جهت سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ، شیر می ‌باشد. خوردن شیر از بروز پوکی استخوان پیشگیری می‌کند. همچنین شما برای جلوگیری از افسردگی کافی است قبل از خواب ، شیر بنوشید.

• ماست : از دیگر لبنیات ‌های مهم به حساب می‌آید. ماست می‌تواند از ابتلا به فشار خون بالا پیشگیری کند. خوردن ماست از پوسیدگی دندان‌ ها نیز پیشگیری می‌ کند.

پیشگیری از بیماری‌

پیشگیری از بیماری‌

دیگر مواد غذایی موثر در پیشگیری از بیماری ها

سیب : یکی از میوه‌ هایی که سرشار از خاصیت است و در پیشگیری از بیماری بسیار موثر است، سیب می ‌باشد. خوردن سیب از ابتلا به آلزایمر و آسم پیشگیری ‌می‌ کند .همچنین جهت پیشگیری از عفونت رحم، قبل از خواب سیب مصرف کنید.

ماهی سالمون : ماهی‌سالمون، سرشار از اسید‌های چرب امگا 3 می‌باشد. در پیشگیری از بیماری قلبی- عروقی بسیار موثر است. ماهی سالمون در جلوگیری از سرطان‌ ها از جمله سرطان پستان نیز نقش دارد.

چای سبز : یکی از نوشیدنی‌ های مفید، چای سبز می‌باشد. چای سبز به دلیل خاصیت چربی سوزی در پیشگیری از کلسترول بالا موثر است.

گوجه فرنگی : به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان فراوان، گوجه فرنگی از بیماری ‌های قلبی- عروقی پیشگیری می کند. خوردن گوجه فرنگی، خطر ابتلا به سرطان پروستات در آقایان را به طور قابل ملاحظه ‌ای کاهش می‌ دهد.

چغندر : از سبزیجات مفید و خوشمزه است. به دلیل آهن فراوان در پیشگیری از کم‌خونی موثر است.

کاهو : از سبزیجات پر مصرف در سفره غذایی کاهو می ‌باشد. خوردن کاهو در زمان بارداری از بروز نقص ‌های جنینی پیشگیری می ‌کند و نیز کلسترول خون مادران بار‌دار را نیز کاهش می ‌دهد.

بلوبری و بلک بری : مصرف بلوبری، سه بار در هفته می تواند قند خون اضافی را کاهش و در پیشگیری از دیابت موثر باشد.

عناب : این میوه خوشمزه که به آن خرمای قرمز نیز می گویند، در پیشگیری از بیماری رحم و تخمدان‌ ها در بانوان موثر است. همچنین به جلوگیری از نازایی و سرطان کمک می ‌کند.

زرد‌آلو : با خوردن زردآلو، از آسیب به کبد جلوگیری کنید. همچنین زردآلو از تجمع چربی در کبد نیز پیشگیری می ‌کند.

کشمش : خوردن روزانه ۳۰ عدد کشمش سبب پیشگیری از بروز سرطان می شود.

گلاب : نگهداری و قرقره کردن گلاب در دهان، مانع از بیماری‌ های دندان‌ می ‌شود.

آویشن : مصرف آویشن برای‌ پیشگیری از سرما خوردگی و عفونت‌ های تنفسی توصیه شده است.

دارچین : ادویه ‌ای بسیار خوش عطر و طعم است که در پیشگیری از بیماری دیابت بسیار موثر است. زیرا سبب کاهش قند خون می‌شود.

پیشگیری از بیماری‌

پیشگیری از بیماری‌

نکته پایانی

در این مطلب از مرکز پرستاری زی با مهر، فقط به معدودی از خواص خوردنی‌ ها در پیشگیری از بیماری اشاره شد. با قرار دادن این خوراکی‌ های سالم و در دسترس در سبد غذایی خودمان، می ‌توانیم از انواع بیماری ‌ها که در کمین هستند پیشگیری کنیم و همواره از نعمت سلامتی برخوردار باشیم.

مرکز پرستاری زی با مهر

مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر دارای مجوز رسمی از وزرارت بهداشت و با بهره گیری از پرستاران متخصص، کارآزموده و با سابقه، بصورت 24 ساعت شبانه روز در تمامی روزهای سال و ایام تعطیل، در خدمت شما عزیزان می باشد. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات پرستار سالمند ، پرستار کودک ، مراقبت از سالمند ، پرستار کرونا ، پرستار معلول ، پرستار بیمار، پرستار ارزان،  پرستار روزانه، پرستار شبانه روزی ، تزریقات، اعزام پزشک و اطلاع از دستمزد پرستار در منزل و دریافت قیمت دستگاه اکسیژن ساز با ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید. تلفن تماس و مشاوره رایگان: ۰۲۱۶۶۵۸۱۸۳۳ الی 5

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *