اهدای خون چیست و چه تاثیری بر روی سلامتی انسان می گذارد؟

آیا شما با مهم ترین و اصلی ترین فواید اهدای خون آشنا هستید؟ فعالیت مهم و حساسی که تا کنون جان میلیون ها انسان را نجات داده است. جالب است بدانید که فعالیت های مربوط به اهدای خون اهمیت زیادی دارند.

این فعالیت باعث می شود تا سلامت کلی و جامع شما بهبود پیدا کند و یک فرد بیمار به صورت کامل خوب شود. امروز در بلاگ مرکز پرستاری زی با مهر قصد داریم تا در مورد مهم ترین و اصلی ترین فواید اهداء خون با شما صحبت کنیم. همچنین ما شرایط اهدا خون را با هم بررسی می کنیم. پس با ما همراه باشید.

ابتدا بهتر است بدانید: اهدای خون برای درمان چه بیمارانی مفید است؟

خون اهدا شده می‌تواند برای درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های خطرناک استفاده شود. برخی از بیمارانی که خون اهدا شده برای درمان آنها استفاده می‌شود عبارتند از:

1. بیماری‌های خونی: مانند کم‌خونی، تالاسمی، لوسمی، لنفوم و هموفیلیا.

2. بیماری‌های قلبی: مانند بیماری‌های قلبی عروقی، افتراقی و مربوط به شریان‌ها.

3. بیماری‌های کبدی: مانند کبد چرب، هپاتیت و سیروز.

4. بیماری‌های کلیوی: مانند نارسایی کلیوی، کلیوی پلی‌ستیک و آنفیسم.

5. بیماری‌های سرطانی: مانند لوسمی، لنفوم، سرطان پستان و سرطان ریه.

6. بیماری‌های خونریزی: مانند هموفیلی و بیماری وان‌ویلبراند.

7. بیماری‌های التهابی: مانند بیماری کلیوی با غشاء بافتی و بیماری کرون.

8. بیماری‌های ایمنی: مانند بیماری‌های ایمنی‌ای که به کمک عوامل ایمنی خون درمان می‌شوند.

9. بیماری‌های نادر: مانند بیماری‌های نادری که به خون نیاز دارند، مثل بیماری گوته.

در کل، خون اهدا شده می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد و می‌تواند به نجات جان بیماران کمک کند.

اهدای خون

تعریف اهدای خون

اهدای خون به فعالیت مهمی گفته می شود که در طی آن یک فرد سالم به صورت داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در اختیار مراکز درمانی قرار می دهد. اهدای خون فواید زیادی داشته و می تواند نتایج مثبت زیادی را برای سلامتی فرد به همراه داشته باشد.

خون اهدا شده پس از بررسی در اختیار افراد بیمار قرار می گیرد. جالب است بدانید که در طی چند سال اخیر، اهداء خون توانسته تا جان افراد زیادی را نجات دهد. به همین علت هم این فعالیت پر اهمیت بوده و همیشه متخصصان به مردم توصیه می کنند تا آن را انجام دهند.

گاهی اوقات خون اهدا شده در بانک های خونی نگهداری می شوند تا در زمان و موقعیت مناسب، در اختیار فرد بیماری قرار گیرند. جالب است بدانید که اهدای خون باید حتما توسط مراکز معتبر صورت گیرد. شما نباید از مراکز معمولی و غیر معتبر در جهت انجام این کار استفاده کنید.

در ضمن، شما باید به این مسئله هم توجه داشته باشید که اهدای خون، اهدای زندگی است. پس اگر شما هم به کار های خوب و مفید برای جامعه علاقه مند هستید، از روش های مربوط به اهدای خون غافل نشوید.

فواید اهدای خون

حال که مباحث مقدماتی مربوط به اهدای خون را پشت سر گذاشتیم، بیایید تا نسبت به فواید آن با شما صحبت کنم. البته که اهدای خون دقیقا مثل مراجعه به پزشک و انجام بررسی های فیزیکی نیست ولی، این فعالیت می تواند بر روی بدن شما تاثیرات و نتایج متنوعی را به همراه داشته باشد.

با استفاده از روش های اهدا خون شما می توانید سلامت کلی و جامع خود را تا حد بسیار زیادی بهبود ببخشید. مراکز فعال در زمینه ارائه خدمات مربوط به اهدا خون همیشه از داوطلبان تست های مورد نیاز را دریافت می کنند تا مطمئن شوند که آنها با مشکلی مواجه نیستند.

اهدای خون مفیدتر است یا زالو درمانی؟!

اهدای خون و زالو درمانی دو روش متفاوت برای درمان بیماری‌ها هستند و نمی‌توان آنها را با یکدیگر مقایسه کرد.

اهدای خون یکی از روش‌های مهم درمانی است که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد. خون اهدا شده می‌تواند به نجات جان بیمارانی که به خون نیاز دارند کمک کند. همچنین، خون اهدا شده می‌تواند در درمان بیماری‌های خونی، بیماری‌های قلبی، کلیوی و سرطانی و بسیاری دیگر از بیماری‌ها مفید باشد.

از طرفی، زالو درمانی یک روش پزشکی سنتی است که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. زالوها به دلیل دارا بودن مواد ضد التهابی، ضد دردی، ضد عفونی کننده و ضد خون‌گرمی، می‌توانند در درمان بیماری‌هایی مانند آرتریت، ورم، بیماری‌های پوستی و بسیاری دیگر از بیماری‌ها مفید باشند.

با توجه به اینکه هر کدام از این روش‌ها برای درمان بیماری‌های خاصی مفید هستند، بهتر است برای درمان بیماری خود با پزشک خود مشورت کرده و نظر او را درباره استفاده از هر یک از این روش‌ها جویا شوید.

اهدای خون

اولین فایده اهدا خون مربوط به ذخایر مضر آهن است. بدن انسان فقط تا حد مشخصی می تواند آهن و سایر مواد معدنی را دریافت کند.

هنگامی که این حد بیشتر شود، بدن دچار آسیب خواهد شد. گاهی اوقات این آسیب می تواند باعث مرگ افراد شود. با اهدا خون شما می توانید آسیب های وارده به بدن را کاهش دهید و سلامت کلی و جامع خود را ارتقا ببخشید.

این فعالیت برای کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی مفید است. اهدا خون می تواند به افراد کمک کند تا خطر مواجه شدن با حمله های قلبی را تا حد بسیار زیاد و قابل توجهی کاهش دهند.

طبق مطالعات صورت گرفته توسط محققان و مجله های آمریکایی زبان، اهداء خون می تواند خطر حمله قلبی را تا 88 درصد کاهش دهد. هنگامی که مقدار زیادی آهن در بدن ذخیره شود، رگ های خونی منقبض می شوند. در چنین شرایطی خطر حمله قلبی دو چندان می شود. با تخلیه خون و اهدای آن، شما این مشکل را رفع می کنید.

شرایط اهدا خون

مطمئنا اهدا خون یک سری شرایط خاص دارد. حداقل وزن شما باید 50 کیلو گرم باشد. شما نباید بیماری های خاصی داشته باشید. کف و سقف سنی برای افرادی که قصد اهدا خون را دارند به ترتیب 18 و 60 سال است.

افرادی که به صورت دائم این فعالیت را انجام می دهند، تا 65 سالگی هم می توانند خون خود را اهدا کنند. از جمله دیگر شرایط باید به داشتن فشار خون مناسب، نداشتن کم خونی، داشتن تابعیت ایرانی و نداشتن پیشینه ویروسی اشاره کرد. در ضمن، شما نباید به مواد مخدر، الکلی و تزریقی اعتیاد داشته باشد.

آیا اهدای خون برای افرادی با دیابت مضر است؟

افرادی که دیابت دارند و تحت درمان هستند نیز می‌توانند خون اهدا کنند. اما قبل از اهدای خون، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و با اجازه او اقدام به اهدای خون کنید.

در برخی موارد، پزشک ممکن است توصیه کند که افرادی که دیابت دارند، از اهدای خون خودداری کنند. اما در بیشتر موارد، اهدای خون برای افرادی که دیابت دارند و تحت درمان هستند، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

همچنین، اگر شما دچار دیابت هستید و دارویی برای کنترل آن مصرف می‌کنید، باید با پزشک خود مشورت کرده و در صورتی که اجازه داد، به اهدای خون بپردازید.

در صورتی که شما دیابت نوع ۲ دارید، باید به یاد داشته باشید که قبل از اهدای خون، باید سطح قند خون خود را کنترل کنید و در صورتی که سطح قند خون بالا بود، از اهدای خون خودداری کنید.

اهدای خون

اهدای خون

آیا این فعالیت ضرر هم دارد؟

یکی از مهم ترین سوال هایی که برای کاربران در زمینه اهدای خون ایجاد می شود مربوط به ضرر این فعالیت است. این فعالیت به تنهایی هیچ ضرری برای بدن نداشته و به شدت مفید است.

ولی، تحت یک سری شرایط خاص شما می توانید بدن خود را با مشکلاتی مواجه کنید. به عنوان مثال، افرادی که از خون می ترسند، شاید با دیدن سرنگ و فرایند دریافت خون بیهوش شوند.

از آنجایی که این فرایند باعث می شود تا شما خون را از بدن خود خارج کنید، باید انتظار کبودی های خاصی را داشته باشید. اگر تیمی که شما از آن در جهت اهدا خون استفاده می کنید تایید شده نباشد، شما می توانید با حساسیت های موضعی هم مواجه شوید.

آیا اهدای خون برای افرادی با فشار خون بالا مضر است؟

افرادی که فشار خون بالایی دارند و تحت درمان هستند نیز می‌توانند خون اهدا کنند. اما قبل از اهدای خون، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و با اجازه او اقدام به اهدای خون کنید.

در برخی موارد، پزشک ممکن است توصیه کند که افرادی که فشار خونشان بالا است، از اهدای خون خودداری کنند. اما در بیشتر موارد، اهدای خون برای افرادی که فشار خون بالا دارند و تحت درمان هستند، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

همچنین، اگر شما دچار فشار خون بالایی هستید و دارویی برای کنترل آن مصرف می‌کنید، باید با پزشک خود مشورت کرده و در صورتی که اجازه داد، به اهدای خون بپردازید.

اهدای خون مفیدتر است یا حجامت؟

حجامت یکی از روش‌های پزشکی سنتی است که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، با کمک ابزاری خون از بدن بیمار خارج می‌شود. از آنجایی که حجامت یکی از روش‌های پزشکی سنتی است، برخی افراد ممکن است از آن برای درمان بیماری‌های خود استفاده کنند.

اما در حال حاضر، موارد استفاده از حجامت توسط پزشکان معمولاً محدود شده و از آن به عنوان یک روش درمانی اصلی استفاده نمی‌شود. همچنین، برخی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که حجامت ممکن است باعث بروز عوارض مختلفی مثل خونریزی، عفونت و آسیب به بافت‌های پوستی شود.

بنابراین، برای استفاده از حجامت بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و نظر او را درباره استفاده از این روش درمانی جویا شوید. همچنین، اگر تصمیم به انجام حجامت گرفتید، بهتر است این کار را توسط یک پزشک مجرب و با تجربه انجام دهید و از ابزارهای ضد عفونی شده و یکبار مصرف استفاده کنید تا خطر انتقال عفونت کاهش یابد.

02166581834

02166581834

سوالات متداول:

چه کسانی می‌توانند خون اهدا کنند؟

بیشتر افراد سالم و بین 18 تا 65 سال قادر به اهدای خون هستند. اما در برخی موارد مانند داشتن بیماری‌های خاص، درمان با داروهای خاص، سفر به مناطق خطرناک و … ممکن است از اهدای خون جلوگیری کنند.

  •  چه مقدار خون می‌توان به صورت ماهیانه اهدا کرد؟

میزان اهدای خون به دو عامل، وزن و قد شخص وابسته است. به طور کلی، مردان می‌توانند حداکثر ۵۶۰ میلی‌لیتر و زنان می‌توانند حداکثر ۴۵۰ میلی‌لیتر خون را به صورت ماهیانه اهدا کنند.

  • آیا اهدای خون به درد می‌خورد؟

بله، اهدای خون به شدت به مفید است. خون اهدا شده می‌تواند برای درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های خطرناک، درمان بیماران زخمی و درمان بیماران پس از عمل جراحی استفاده شود.

  • چه موادی در خون اهدا شده آزمایش می‌شوند؟

خون اهدا شده برای بررسی عفونت‌هایی مانند ویروس های هپاتیت و اچ‌آی‌وی، آزمایش می‌شود.

  • چه زمانی نباید خون اهدا کرد؟

اگر شما در یکی از شرایط زیر قرار دارید، نباید خون اهدا کنید:
– دارای عفونت آنفلوانزا یا سرماخوردگی هستید.
– دارای عفونت خون یا سیستم ایمنی ضعیف هستید.
– در ۱۲ ساعت قبل از اهدای خون الکل مصرف کرده اید.
– در ۶ ماه قبل از اهدای خون، تزریق مواد مخدر یا قرص خواب‌آور مصرف کرده اید.

  • آیا اهدای خون برای سلامتی مضر است؟

خیر، اهدای خون برای سلامتی مضر نیست و در عین حال که به درمان بیماران کمک می‌کند، به شما هم کمک می‌کند که سلامتی خود را نگه دارید.

  • چند وقت طول می‌کشد تا بعد از اهدای خون به حالت عادی بازگردیم؟

بعد از اهدای خون، برخی افراد ممکن است کمی احساس خستگی و سردرد کنند. اما این علائم معمولاً پس از چند ساعت بهبود می‌یابند و شما می‌توانید به حالت عادی خود بازگردید.

  • چگونه برای اهدای خون آماده شویم؟

در روز اهدای خون، شما باید غذای سالم بخورید و آب بیشتری بنوشید. همچنین باید مدتی پیش از اهدای خون، از مصرف قرص ضد درد و ضد التهاب خودداری کنید.

  • آیا پس از اهدای خون می‌توانیم ورزش کنیم؟

بله، پس از اهدای خون می‌توانید به ورزش خود ادامه دهید. اما باید از ورزش‌های شدیدی مانند بدنسازی زیادی خودداری کنید تا به رویه عادی برگردید.

  • چند وقت بعد از اهدای خون می‌توان دوباره خون اهدا کرد؟

اگر بدن شما خون را به اندازه نرمال تولید کند، می‌توانید هر ۵۶ روز یک بار خون اهدا کنید. اما در صورتی که در اثر اهدای خون به کمبود خون دچار شوید، باید مدتی برای اهدای خون دوباره منتظر باشید.

شما می توانید جهت ارتباط بیشتر با مرکز پرستاری زی با مهر، با اینستاگرام ما نیز همراه باشید: zibamehr.nurse

مرکز پرستاری زی با مهر

مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر دارای مجوز رسمی از وزرارت بهداشت و با بهره گیری از پرستاران متخصص، کارآزموده و با سابقه، بصورت 24 ساعت شبانه روز در تمامی روزهای سال و ایام تعطیل، در خدمت شما عزیزان می باشد. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات پرستار سالمند ، پرستار کودک ، مراقبت از سالمند ، پرستار کرونا ، پرستار معلول ، پرستار بیمار، پرستار ارزان،  پرستار روزانه، پرستار شبانه روزی ، تزریقات، اعزام پزشک و اطلاع از دستمزد پرستار در منزل و دریافت قیمت دستگاه اکسیژن ساز با ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید. تلفن تماس و مشاوره رایگان: ۰۲۱۶۶۵۸۱۸۳۳ الی 5

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *