اصول جابجایی بیمار و شیوه صحیح آن

شیوه ی جابجایی سالمند برای افرادی که در خانه از عزیزانشان مراقبت میکنند اهمیت خاصی دارد. برای پیشگیری از آسیب های احتمالی مقاله زیر از مرکز پرستاری زی با مهر را بخوانید.

آموزش شیوه های جابجایی سالمند

آموزش شیوه های مراقبت و جابجایی سالمندان اهمیت بسیار زیادی دارد. حفاظت و اطمینان از ایمنی سالمندان برای مراقبان خانگی از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال، بسیاری از افراد به فکر محافظت از خود در برابر آسیب ها نیستند.

پیشگیری از صدمات به خصوص آسیب‌های کمر و شانه (شایع‌ترین آنها) از طریق آموزش نحوه ی صحیح و اصولی جابجایی سالمند و توجه به وضعیت قرارگیری بدن هنگام بلند کردن، چرخاندن و انتقال بیماران از محلی به محل دیگر امکان‌پذیر است.

برای کاهش خطر آسیب‌های کمر و همچنین کمردرد در مراقبین، باید تکنیک‌ها و روش‌های مناسب بلند کردن بدن را یاد بگیرید. شما باید علاوه بر یادگیری نحوه قرارگیری مناسب بدن هنگام بلند کردن یا انتقال یک فرد، باید نحوه ی صحیح جابجایی سالمند ها را نیز یاد بگیرید.

یک مراقب همچنین باید خطرات خاصی را ارزیابی کند، کنترل آن خطرات را بیاموزد و روش هایی را ارزیابی کند که به طور کلی به کاهش چنین خطراتی کمک می کند.

جابجایی سالمند

جابجایی سالمند

جابجایی سالمند از روی صندلی

مراقبت از بیماران، به ویژه افراد مسن، بسیار بیشتر از تغذیه و تمیز کردن آنها نیاز دارد. اغلب اوقات، شما نیاز دارید که آنها را با خیال راحت جابجا کنید. در ادامه نحوه ی صحیح جابجایی سالمند از صندلی برای شما آورده شده است. برای حفظ ایمنی نه تنها فرد، بلکه پرستار آنها باید نحوه ی صحیح جابجایی سالمند و بلند کردن ایمن را یاد بگیرد.

پرستاری که متوجه می‌شود فشار فیزیکی ارائه مراقبت بسیار دشوار می‌شود، ممکن است امنیت بیمار را به خطر بیندازد. دانستن زمان درخواست کمک و عدم تردید در انجام آن ممکن است از حوادث ناگوار و صدمات جلوگیری کند.

گام اول : ابتدا باید سالمند را از جابجایی مطلع کنید. انجام این کار می تواند از بروز واکنش های ناگهانی آنها جلوگیری کند.

گام دوم : هر گونه مانع یا هر چیزی که ممکن است باعث اختلال در بالا بردن او شود را بررسی کنید. بررسی کنید که آیا کف خیس است یا نه. چون ممکن است لغزنده و خطرناک باشد. ببینید آیا اشیایی وجود دارد که می تواند در حین جابجایی به شما و بیمار آسیب برساند. اشیا را از مسیر بردارید و سپس سالمند را جابجا کنید.

گام سوم : خودتان را در موقعیت قرار دهید. بایستید به طوری که شانه ها به عقب، سر بالا، پشت صاف و سینه ها بالا باشد. سپس پاهای خود را به اندازه لگن از هم باز نگه دارید. تا حد امکان به سالمند نزدیک شده و سپس زانوی خود را خم کنید.

گام چهارم : با عضلات پا بلند کنید نه بازوها. کمر خود را نچرخانید، زیرا ممکن است منجر به آسیب شود. تا حد امکان به بیمار اجازه دهید تا بیشتر حرکت را به تنهایی انجام دهد.

گام پنجم : پس از بلند کردن موفقیت آمیز سالمند، او را به ویلچر، تخت یا هر سطح ایمن منتقل کنید. همچنین باید از آنها بپرسید که آیا کاری وجود دارد که می‌خواهند دفعه بعد به گونه‌ای متفاوت انجام دهید و آن را یادداشت کنید.

این مراحل باید به شدت دنبال شود تا ایمنی بیمار را به خطر نیندازید. همچنین مهم است توجه داشته باشید که اگر آسیب دیدید، دفعه ی بعد این کار را انجام ندهید. زیرا ممکن است برای شما و سالمندان خطرناک باشد.

جابجایی سالمند

جابجایی سالمند

کمک به یک سالمند برای نشستن روی صندلی

افراد مسن معمولاً در نشستن روی صندلی مشکل دارند. زیرا مفاصل و ماهیچه های آنها ضعیف می شود. برای همین باید هنگام نشستن به آنها کمک کنید. در زیر نحوه ی صحیح جابجایی سالمند برای شما آورده شده است.

گام اول : از بیمار بپرسید که آیا صندلی به اندازه کافی به او نزدیک است یا خیر. اگر نه، صندلی را در فاصله ای راحت تنظیم کنید.

گام دوم : خود را نزدیک بیمار قرار دهید. یکی از دستانتان را دور کمر او بگذارید. دست دیگر خود را مشت کنید و از سالمند بخواهید دست شما را بگیرد.

گام سوم : به او کمک کنید تا در موقعیتی قرار گیرد که بتواند صندلی را در پشت پاهایش احساس کند. به او کمک کنید تا بنشیند. جابجایی سالمند و کمک کردن او برای نشستن روی صندلی با بازوها برای او مفید خواهد بود. زیرا میتواند در حین نشستن آنها را نگه دارد و روی نشستن خود کنترل داشته باشد.

جابجایی سالمند

جابجایی سالمند

مراحل حرکت دادن سالمند به بالای تخت

برای حرکت دادن سالمند به بالای تخت ورق کشویی بهترین راه برای جلوگیری از اصطکاک است. اگر این وسیله را ندارید، می توانید از یک ملحفه تخت که از وسط تا شده استفاده کنید. برای آماده سازی بیمار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به بیمار بگویید که میخواهید چه کاری انجام دهید. اگر می توانید، تخت را تا حدی بالا بیاورید که فشار روی کمر شما کاهش یابد.
  2. تخت را صاف کنید. بیمار را به یک طرف بغلتانید، سپس یک ورقه کشویی تا شده یا ملفه تا شده را در پشت فرد قرار دهید. سالمند را روی آن بغلتانید و ورقه را زیر فرد پهن کنید. مطمئن شوید که سر، شانه ها و باسن روی ملحفه قرار دارند.
  3. مرحله بعدی جابجایی سالمند بالا کشیدن او می باشد. هدف این است که بیمار را به سمت سر تخت بکشید نه بلند کنید. برای جابجایی سالمند نیاز است که دو نفر بیمار را حرکت دهند. به این صورت که هر دو باید ورقه اسلاید را در قسمت بالای کمر و باسن سالمند در سمت تخت نزدیک به شما بگیرید. در همین حین سعی کنید یکی از پاهایتان را جلو و وزن خود را روی پای عقب بگذارید. با سه شماره، سالمند را با انتقال وزن به پای جلویی و کشیدن ملحفه به سمت سر تخت حرکت دهید. ممکن است لازم باشد این کار را بیش از یک بار انجام دهید تا فرد در موقعیت مناسب قرار گیرد. اگر از ورق کشویی استفاده می کنید، پس از اتمام کار، مطمئن شوید که آن را بردارید.

اجتناب از آسیب

برای جلوگیری از آسیب رساندن به شانه ها و پوست بیمار، باید نحوه صحیح جابجایی سالمند ها را به خوبی یاد گرفته باشید. با توجه به توضیح بالا باید آن ها را به روشی صحیح حرکت دهید. استفاده از روش مناسب نیز به محافظت از کمر شما کمک می کند. حداقل به دو نفر نیاز است تا برای حرکت دادن سالمند به بالای تخت مشکلی ایجاد نشود و او را بدون دردسر به رختخواب ببرید.

اصطکاک ناشی از مالش می تواند پوست فرد را خراش دهد یا پاره کند. نواحی رایج در معرض خطر اصطکاک عبارتند از شانه ها، پشت، باسن، آرنج و پاشنه پا. برای جلوگیری از اصطکاک میتوانید از روکش کشویی که به منظور جابجایی سالمند ها طراحی شده استفاده کنید. هرگز بیماران را با گرفتن زیر بازو و کشیدن آنها به سمت بالا حرکت ندهید. این می تواند به شانه های آنها آسیب برساند.

جابجایی سالمند

جابجایی سالمند

نحوه ی صحیح و اصولی جابجایی سالمند و پیشگیری از آسیب

مهمترین جنبه پیشگیری از آسیب دیدگی شانه، گردن و کمر، تکنیک بلند کردن به طور صحیح است. برای کاهش احتمال آسیب، هنگام جابجایی سالمند، شما باید:

  • مطمئن شوید که پاها ثابت هستند و تا حد امکان به فردی که بلند می شود نزدیک است.
  • روبروی فردی که قرار است او را بلند کنید قرار بگیرید، زانوها را کمی خم کنید و برای بلند کردن به حالت چمباتمه بنشینید. پشت خود را صاف نگه دارید. این کار به قدرت بلند کردن اضافه می کند و فشار کمتری به پاها و بازوها وارد می شود.
  • برای جابجایی سالمند تا حد امکان به او نزدیک شوید تا با خم شدن کمر فشار اضافی به شما وارد نشود.
  • هنگام چرخاندن شخص مورد نظر، از پشت به پهلو، وزن را به طور مساوی بین پاها تقسیم کنید و سعی کنید تا حد امکان از حرکات خمشی طولانی به جلو خودداری کنید.
  • پاها را به سمت شخصی که بلند می شود بگیرید. در صورت امکان، یک پا را بین پاهای فرد و یک پا را به سمت بیرون برای ثبات بهینه قرار دهید.
  • سعی کنید با یک حرکت روان بلند شوید و با عضلات پا به سمت بالا فشار دهید.
جابجایی سالمند

جابجایی سالمند

4 وسیله انتقال جابجایی سالمند برای بیرون آمدن از رختخواب

هنگام بلند کردن، کمک کردن و جابجایی سالمند، استفاده از مکانیک خوب بدن مهم است. این کار برای جلوگیری از صدمات برای بیمار و شما می باشد. بلند شدن از رختخواب برای بسیاری از افراد مسن چالش برانگیز است. برخی از دستگاه‌های انتقال به سالمندان کمک می‌کنند تا با خیال راحت از تخت بیرون بیایند. برخی از گزینه‌ها به سادگی افزودن دو نرده به کنار تخت هستند و درست مانند آن، سالمندان از استقلال، تحرک و اعتماد به نفس بیشتری برخوردار هستند.

  1. ریل های پشتیبان تخت

ریل های کمکی تخت، که به نرده های تخت نیز می گویند. نرده ها و دستگیره ها، راه آسانی برای جابجایی سالمند و تحرک بیشتر آن ها می باشد. ریل های کمکی که به هر طرف تخت متصل می شوند، اغلب در بیمارستان ها و خانه های سالمندان دیده می شوند. این نمونه تخت ها وسیله ای برای جابجایی سالمند نیز محسوب میشود.

چون به آنها کمک میکند که بنشینند و بایستند، همچنین میتوانند برای کنترل وضعیت خود نرده ها را بگیرند. برای برخی از بیماران، این نرده ها به تغییر موقعیت در رختخواب نیز کمک می کند. این نمونه تخت ها برای سالمندانی که ضعیف هستند و هنگام ایستادن وضعیت ناپایداری دارند گزینه ی مناسبی می باشد.

ریل های کمکی تخت، یا همان نرده های تخت، یک وسیله کمکی هستند که به سالمندان کمک می‌کنند تا به راحتی از تخت بلند شوند و بتوانند بهتر و با تحرک بیشتری در اطراف خود حرکت کنند. این ریل ها به دیوار یا تخت نصب می‌شوند و به صورت دو ریل به هر دو طرف تخت متصل می‌شوند.

میله کمکی تخت

میله کمکی تخت

استفاده از ریل های کمکی تخت، چندین مزیت دارد. از جمله:

۱. کمک به بلند شدن و نشستن: ریل های کمکی تخت به سالمندان کمک می‌کنند تا به راحتی بلند شده و نشسته شوند.

۲. کاهش خطر سقوط: با استفاده از ریل های کمکی تخت، خطر سقوط در هنگام بلند شدن و نشستن کاهش می‌یابد و فرد مورد نظر می‌تواند به راحتی و بدون نگرانی از سقوط، این کارها را انجام دهد.

۳. افزایش استقلال: استفاده از ریل های کمکی تخت، به سالمندان کمک می‌کند تا به استقلال خود در انجام فعالیت‌های روزمره‌شان پایبند باشند.

۴. افزایش تحرک: با استفاده از ریل های کمکی تخت، سالمندان می‌توانند بهتر و با تحرک بیشتری در اطراف خود حرکت کنند.

۵. سهولت در استفاده: ریل های کمکی تخت بسیار ساده در استفاده هستند و نیازی به داشتن تجربه خاصی برای استفاده از آنها نیست.

بنابراین، ریل های کمکی تخت به سالمندان کمک می‌کنند تا با افزایش استقلال و تحرک، به راحتی از تخت بلند شوند و از خطراتی مانند سقوط جلوگیری کنند. این ریل ها به عنوان یکی از وسایل کمکی مورد استفاده در بیمارستان ها و خانه های سالمندان قرار می‌گیرند و برای سالمندانی که به دلیل عوارض بیماری ها و کاهش عملکرد جسمی، دارای مشکل در بلند کردن و نشستن هستند، بسیار مفید هستند.

  1. دیسک های چرخان برای جابجایی سالمند

این دیسک ها معمولاً در محل هایی مانند بخش های پزشکی، خانه های سالمندان، مراکز توانبخشی و خانه های افراد معلول استفاده می‌شوند. با استفاده از این دیسک ها، فرد مورد نظر به راحتی روی دیسک قرار می‌گیرد و با دستگیره هایی که به دیسک ها متصل هستند، دیسک را چرخانده و به محل مورد نظر منتقل می‌شود.

دیسک های چرخان برای جابجایی سالمند و بیمارانی که محدوده حرکتی محدودی دارند بهترین انتخاب می باشد. توجه داشته باشید این بیماران برای استفاده صحیح از دیسک چرخان به مقداری قدرت بالاتنه نیاز دارند. این ابزارهای دستی برخی از بیماران را قادر می‌سازد تا به تنهایی بین تخت، توالت، صندلی و غیره جابجا شوند.

اگرچه این وسیله برای جابجایی سالمند مفید است، اما ممکن است برخی از سالمندان همچنان به کمک نیاز داشته باشند.  استفاده از این وسیله جابجایی سالمند را بسیار آسان می کند و همچنین فشار روی کمر را کاهش میدهد.

دیسک چرخان را می توان در هر جایی قرار داد، سپس آن را برداشت و آن را برای استفاده در جای دیگری استفاده کرد. بین بیمار و ویلچر روی زمین قرار می گیرد. بیماران در حالی که دو دسته از نرده ها را گرفته اند، روی دیسک قدم می گذارند، آنجا می ایستند و از بالاتنه خود برای فشار دادن استفاده می کنند تا دیسک آنها را به اطراف بچرخاند.

rotating discs

rotating discs

استفاده از rotating discs برای جابجایی سالمندان دارای مزایای زیادی است:

۱. راحتی و سهولت استفاده: این دیسک ها بسیار راحت و ساده در استفاده هستند و فرد مورد نظر به راحتی روی دیسک قرار می‌گیرد و با دستگیره هایی که به دیسک متصل هستند، دیسک را چرخانده و به محل مورد نظر منتقل می‌شود.

۲. کاهش خطرات جابجایی: استفاده از این دیسک ها به کاهش خطرات جابجایی و آسیب های مربوط به جابجایی کمک می‌کند. با استفاده از این تکنولوژی، فرد مورد نظر به راحتی و بدون نیاز به جابجایی دستی توسط فرد دیگری، به محل مورد نظر چرخانده می‌شود.

۳. کمک به حفظ حرکت و استقلال افراد: استفاده از rotating discs به حفظ حرکت و استقلال افراد کمک می‌کند. با استفاده از این دیسک ها، فرد مورد نظر به راحتی و بدون نیاز به کمک دیگری، می‌تواند به محل مورد نظر خود برود.

۴. قابل استفاده در مکان‌های مختلف: rotating discs در محل های مختلفی مانند بخش های پزشکی، خانه های سالمندان، مراکز توانبخشی و خانه های افراد کم توان قابل استفاده هستند و به راحتی قابل حمل و نصب می باشند.

  1. میله های بالابر

میله های بالابر، میله های بزرگی هستند که برای جابجایی سالمند استفاده می شوند و از کف تا سقف کشیده می شوند. می توان میله هایی را در کنار تخت نصب کرد تا به بیماران در نشستن و ایستادن کمک کند. قطب های استاندارد می توانند تا وزن 400 پوند را تحمل کنند. اکثر میله ها دارای یک دسته و بند هستند که به حرکت کردن کمک می کند. همین تیرک ها را می توان در حمام، آشپزخانه و تقریباً در هر مکانی نصب کرد.

تیرهای بالابر یا به دیوار وصل می شوند یا به صورت آزاد. مهم است که مطمئن شوید میله های ایستاده محکم هستند تا در هنگام استفاده واژگون نشوند. برای سالمندانی که بازوها یا عضلات مرکزی ضعیفی دارند، میله های بالابر گزینه ی مناسبی نیست. برای استفاده از این میله ها، محدوده ای از تحرک مهم است.

کمک به سالمند یا بیمار

کمک به سالمند یا بیمار

استفاده از lifting poles دارای مزایای زیادی است که عبارتند از:

۱. کمک به بلند شدن و نشستن: به سالمندان و افرادیکه که به کمک برای بلند شدن و نشستن نیاز دارند، کمک می‌کند. با استفاده از این وسیله، فرد مورد نظر می‌تواند به راحتی بلند شود و بنشیند.

۲. کاهش خطرات سقوط: با استفاده از آن، خطر سقوط در هنگام بلند شدن و نشستن کاهش می‌یابد و فرد مورد نظر می‌تواند به راحتی و بدون نگرانی از سقوط، این امور را انجام دهد.

۳. سهولت در استفاده: استفاده از lifting poles بسیار ساده و راحت است و نیازی به دیگران برای کمک در بلند شدن و نشستن نیست.

۴. کمک به حفظ استقلال فرد: استفاده از این ابزار، به حفظ استقلال فرد کمک می‌کند. با استفاده از این وسیله، فرد مورد نظر می‌تواند به راحتی بلند شود و بنشیند و به این ترتیب، استقلال خود را حفظ کند.

۵. قابل استفاده در مکان‌های مختلف: در محل های مختلفی مانند خانه های سالمندان، بیمارستان ها، مراکز توانبخشی و خانه های افراد کم توان قابل استفاده است و به راحتی قابل حمل و نصب می باشند.

جابجایی سالمند

جابجایی سالمند

  1. بالا برنده پا

این دستگاه به سالمندان کمک می‌کند تا پاهای خود را بلند کنند و به راحتی از تخت بلند شوند. این دستگاه به عنوان یک وسیله کمکی برای افرادی که دارای مشکل در بلند کردن پاهای خود هستند، طراحی شده است.

این دستگاه در انواع مختلفی می باشید . در یکی از انواع آن دستگاه شامل یک پایه با دو میله بلندکننده است که به راحتی در کنار تخت قرار می‌گیرد و به عنوان یک دستگاه کمکی برای بلند کردن پاهای سالمندان به کار می‌رود. با استفاده از این دستگاه، فرد مورد نظر می‌تواند پاهای خود را به راحتی بلند کند و به آسانی از تخت بلند شود.

به طور کلی، این دستگاه کمکی برای سالمندان و بیمارانی است که دارای مشکلاتی در بلند کردن پاهای خود می باشند و بسیار مفید است و به آنها کمک می‌کند تا به راحتی از تخت بلند شده، از استقلال خود در اجرای فعالیت‌های روزمره خود پشتیبانی کنند.

اگر یک سالمند برای بلند کردن پاهای خود در داخل و خارج از رختخواب تلاش می کند، بلندکننده های پا می توانند یک دستیار محکم برای او باشند. این وسیله به سالمندان کمک می کند تا زمانی که می خواهند از رختخواب بلند شوند پاهای خود را بلند کنند. بسیاری از بیماران با کاهش قدرت ساق پا یا افرادی که اخیراً تحت آسیب لگن یا زانو قرار گرفته‌اند، می تواند بهترین انتخاب باشد.

بالابرهای پا به صورت دستی و برقی وجود دارد. بالابرهای دستی پا متکی به یک بند تقویت شده با یک حلقه در انتهای آن هستند. بیماران پای خود را داخل حلقه قرار می دهند و سپس با بازوهای خود به سمت بالا می کشند و باعث بلند شدن پا می شوند.

برای انجام ایمن بالابر دستی پا، بیماران باید سطح مشخصی از قدرت را داشته باشند. بیمارانی که قدرت بالا بردن پاهای خود را با استفاده از بازوهای خود ندارند، می توانند از بالابرهای برقی پا استفاده کنند. بالابرهای پا به کنار تخت متصل می شوند و با ریموت کنترل می شوند. این به بیماران اجازه می دهد تا با فشار دادن یک دکمه از جای خود بلند شوند.

بالابرنده پا

بالابرنده پا

سوالات متداول

  • آیا جابجایی سالمندان می‌تواند برای آنها خطرناک باشد؟

بله، جابجایی برای سالمندان ممکن است خطرناک باشد، به خصوص اگر این جابجایی به صورت ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی صورت گیرد. برای جلوگیری از بروز مشکلات، بهتر است قبل از شروع جابجایی، برنامه‌ریزی دقیقی انجام داده شود و از امکانات لازم در محل جدید اطمینان حاصل شود.

  • آیا بهتر است سالمند را به خانه سالمندان منتقل کرد؟

این به شرایط و نیازهای هر فرد بستگی دارد و باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری، با خانواده و پزشک یا مشاور مشورت کرد.

  • چگونه می‌توان به سالمندان در جابجایی کمک کرد؟

برای کمک به سالمندان در جابجایی، می‌توانید به آنها کمک کنید تا لوازم شخصی و دارایی‌هایشان را بسته‌بندی کنند و در محل جدید به آنها کمک کنید تا خود را برای زندگی در محل جدید آماده کنند. همچنین، می‌توانید با آنها درباره شرایط و امکانات محل جدید صحبت کنید و به آنها کمک کنید تا به زندگی در محل جدید عادت کنند.

  • آیا مرکز پرستاری زی با مهر می تواند در این زمینه به ما کمک کند؟

قطعا بله! با شماره های ما تماس گرفته و از مشاوره رایگان استفاده کنید.

مرکز پرستاری زی با مهر

مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر دارای مجوز رسمی از وزرارت بهداشت و با بهره گیری از پرستاران متخصص، کارآزموده و با سابقه، بصورت 24 ساعت شبانه روز در تمامی روزهای سال و ایام تعطیل، در خدمت شما عزیزان می باشد. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات پرستار سالمند ، پرستار کودک ، مراقبت از سالمند ، پرستار کرونا ، پرستار معلول ، پرستار بیمار، پرستار ارزان،  پرستار روزانه، پرستار شبانه روزی ، تزریقات، اعزام پزشک و اطلاع از دستمزد پرستار در منزل و دریافت قیمت دستگاه اکسیژن ساز با ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید. تلفن تماس و مشاوره رایگان: ۰۲۱۶۶۵۸۱۸۳۳ الی 5

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاه‌

معصومه حیدری

ممنون از مقاله خوبتون

مرکز پرستاری زی با مهر

سپاس فراوان از حمایت تون دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *