صدور گواهی فوت در منزل

صدور گواهی فوت در منزل

فوت یکی از امور مهم حقوقی است که در قانون با عنوان احوال شخصیه از آن یاد شده است. فوت میتواند تحول بزرگی در حقوق شخص به وجود آورد، و زندگی خویشان و نزدیکان تحت تاثیر فوت شخص قرار می گیرد.

در صورتی که فوت شخص در خانه اتفاق بیفتد، گواهی فوت در منزل اهمیت زیادی خواهد داشت و باید نکات مهم درباره نحوه صدور آن رعایت شود.

آشنایی با گواهی فوت در منزل

گواهی فوت در منزل رونوشتی است که خلاصه ای از واقعه مرگ را شرح می دهد، و توسط پزشک صالح صادر خواهد شد. در صورتی که علائم حیاتی شخص در منزل با مشکل مواجه شود، معمولا افراد با اورژانس تماس می گیرند.

ممکن است با مداخله تکنسین وضعیت جسمانی شخص رو به بهبودی برود، اما در برخی مواقع فوت اتفاق می افتد، در چنین وضعیتی نیاز به صدور گواهی فوت در منزل می باشد.

این گواهی باید به ثبت احوال ارائه شود، تا پس از ثبت توسط مامور اداره ثبت احوال، شناسنامه فرد باطل شود. دقت در ثبت گواهی فوت در منزل و نگارش زمان دقیق آن می تواند حق و حقوق مالی خویشان را تحت تاثیر قرار دهد، و با توجه به احکام ارث ممکن است با ثبت زمان دقیق فوت تعداد وراث دچار تغییر شود.

مامور ثبت تنها وظیفه نگارش گواهی فوت در اسناد هویتی شخص را دارد، و هر نوع اشتباه یا جعل در این باره متوجه پزشک صادر کننده گواهی فوت خواهد بود.

صدور گواهی فوت در منزل

پزشک صالح به صدور گواهی فوت در منزل چه کسی خواهد بود؟

ثبت گواهی فوت در منزل نیازمند رعایت نکات مختلفی می باشد که باید از سوی پزشک رعایت شود. شخصی صلاحیت نوشتن چنین گواهی را خواهد داشت که از پزشکی قانونی مجوزات لازم را دریافت کرده و پروانه نظام پزشکی برای وی صادر شده باشد.

بنابراین پزشک صالح در منزل حاضر شده و با بررسی موارد مختلف به صدور گواهی فوت در منزل می پردازد، و آن را با امضا و مهر خود به تایید می رساند.

چه مواردی باید در صدور گواهی فوت در منزل رعایت شود؟

اولین نکته آن است که فوت شخص به طور طبیعی اتفاق افتاده باشد، به این معنی که فرد دچار بیماری بوده و با نقصان علائم حیاتی مرگ اتفاق افتاده باشد و پزشک با حضور در منزل چنین واقعه را ثبت کند.

دومین مسئله آن است که باید هویت فرد به طور دقیق قابل شناسایی باشد، و پزشک با بررسی دقیق اسناد هویتی به صدور گواهی فوت در منزل اقدام نماید.

نکته بعد آن است که معاینات بدن شخص به طور کامل و با دقت انجام شود و مرگ مرتبط با بیماری ذکر شده در گواهی باشد. در این بررسی نباید آثاری از خفگی، خون مردگی، شکستگی، دررفتگی، ضربه، کوفتگی، جراحت وجود داشته باشد.

در صورتی که هر نوع شک و تردیدی در نحوه مرگ وجود داشته باشد یا به عبارتی احتمال جرم و جنایت داده شود باید جسد فرد به پزشکی قانونی منتقل شود، و با کالبد شکافی جسد نحوه فوت وی مشخص گردد.

صدور گواهی فوت در منزل

چه کسانی باید فوت شخص را اعلام کنند و چقدر مهلت خواهند داشت؟

در قانون آمده است که ظرف ده روز از زمان وقوع فوت یا آگاهی افراد باید واقعه فوت به ثبت برسد. خانواده و نزدیکان متوفی باید در کوتاه ترین زمان فوت شخص را به اطلاع ثبت احوال برسانند، و در صورتی که فوت در منزل اتفاق افتاده باشد نیاز به صدور گواهی فوت در منزل می باشد.

در صورتی که خانواده و بستگان وجود نداشته باشند هر شخصی که در محل وقوع مرگ حاضر باشد باید این اقدام قانونی را انجام دهد. در صورتی که فوت در محلی مانند هتل یا مهمانسرا و… اتفاق بیفتد صاحب محل وظیفه دارد واقعه فوت را به اطلاع مراجع قانونی برساند.

ماموران نیروی انتظامی از جمله افرادی هستند که در صورت نبود هیچ یک از افراد فوق وظیفه دارند در صورت اطلاع از فوت فرد آن را به اداره ثبت اطلاع دهند.

در چه صورتی نیاز به انتقال جسد به پزشکی قانونی است؟

مواردی وجود دارد که جسد باید به پزشکی قانونی منتقل شود و با کالبد شکافی علت مرگ به طور دقیق مشخص گردد، در این صورت مراسم کفن و دفن با تاخیر انجام خواهد شد و نزدیکان و بستگان باید منتظر نظریه پزشکی قانونی باشند، و امکان صدور گواهی فوت در منزل وجود ندارد.

برخی از موارد لازم جهت مراجعه به پزشکی قانونی چنین است:

_ در صورتی که فوت ناگهانی اتفاق افتاده و در اثر حادثه غیر معمولی بوده باشد.

_ در صورتی که مرگ به علت مسمومیت تشخیص داده شود برای آزمایشات سم‌شناسی و مشخص شدن علت دقیق فوت جسد به پزشکی قانونی منتقل می شود و ممکن است مسمومیت دارویی، شیمیایی یا گاز گرفتگی بوده باشد.

_ در صورتی که متوفی در منزل به علت سوء مصرف مواد فوت کرده باشد، مواد گفته شده می تواند مواد مخدر، روان گردان، توهم زا یا خواب اگر با دز بالا باشد.

_ فوت در اثر خودکشی

_ فوت در اثر نزاع فیزیکی یا فشارهای روانی

_ فوت با احتمال قتل و با داشتن نشانه هایی همچون کبودی، خفگی، شکستگی، خونمردگی و…

_ در صورتی که فوت در محلی اتفاق افتاده باشد که با حوادث شغلی مرتبط شود مانند مرگ در اثر مواجه با مواد آلاینده یا برخورد با دستگاه های خطرزا و دستگاه پرس

_ مرگ در اثر حوادث ناگهانی مانند: گرما یا سرمازدگی، سقوط از ارتفاعات، غرق شدگی، سوختگی، برق گرفتگی و…

در هر کدام از موارد گفته شده صدور گواهی فوت در منزل امکان پذیر نخواهد بود و باید جسد به پزشکی قانونی منتقل شود. جهت مشاوره رایگان در این زمینه با همکاران ما تماس بگیرید.

مرکز پرستاری زی با مهر

مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر دارای مجوز رسمی از وزرارت بهداشت و با بهره گیری از پرستاران متخصص، کارآزموده و با سابقه، بصورت 24 ساعت شبانه روز در تمامی روزهای سال و ایام تعطیل، در خدمت شما عزیزان می باشد. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات پرستار سالمند ، پرستار کودک ، مراقبت از سالمند ، پرستار کرونا ، پرستار معلول ، پرستار بیمار، پرستار ارزان،  پرستار روزانه، پرستار شبانه روزی ، تزریقات، اعزام پزشک و اطلاع از دستمزد پرستار در منزل و دریافت قیمت دستگاه اکسیژن ساز با ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید. تلفن تماس و مشاوره رایگان: ۰۲۱۶۶۵۸۱۸۳۳ الی 5

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *