اکسیژن تراپی

اکسیژن تراپی یا درمان با اکسیژن یکی از ملزومات بیماران ریوی و تنفسی است و نیاز به کپسول یا اکسیژن ساز قابل حمل به دلیل فعالیت های روزانه فرد بیمار بیش از پیش احساس می شود.

از آنجایی که ممکن است شخص دچار هایپوکسمی نیاز به بستری شدن نداشته باشد، تجهیزات خانگی امری مهم در تامین اکسیژن بیماران است.

اکسیژن تراپی یا همان اکسیژن درمانی

اکسیژن تراپی که به عنوان اکسیژن مکمل نیز از آن یاد می شود، استفاده از اکسیژن جهت درمان مشکلات ناشی از کمبود آن در بدن است. نشانه های واضح و دقیق که نیازمند به اکسیژن تراپی هستند شامل هایپوکسمی (پایین آمدن سطح اکسیژن خون)، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن CO، سردردهای خوشه ای و بیماری های حاد تنفسی مانند کرونا است.

به علاوه در طول بیهوشی جهت کنترل و پیشگیری از افت سطح اکسیژن نیز تجویز می شود. اکسیژن را می توان به روش های مختلفی همچون لوله داخل بینی (کانولا)، ماسک و یا در شرایط پرفشار مانند لوله گذاری داخل تراشه یا محفظه اکسیژن درمانی پرفشار Hyperbaric به بیمار رساند.

لوازم اکسیژن تراپی و دستگاه اکسیژن ساز

اکسیژن برای متابولیسم طبیعی سلول های بدن نیازی حیاتی است اما، غلظت بیش از حد آن نیز میتواند موجب مسمومیت شود که خود مسبب آسیب به ریه و نارسایی تنفسی خواهد شد.

اکسیژن تراپی همچنین میتواند باعث خشک شدن رطوبت مخاط بینی شود. در شرایط نرمال، اکسیژن اشباع خون بین 94 تا 96 درصد مناسب است اما در هنگام کاهش به زیر 93 درصد بیمار نیازمند بستری و درمان با اکسیژن خواهد بود.

تجویز صحیح و به موقع برای بیمار دچار هایپوکسی میتواند نجات بخش باشد، اما اگر بدون ارزیابی دقیق از مزایای بالقوه و عوارض جانبی آن تجویز شود، عواقب زیانباری در پی خواهد داشت.

لوازم اکسیژن تراپی و دستگاه اکسیژن ساز

اکسیژن تراپی خانگی

ذخیره سازی و اندازه گیری اکسیژن در خانه:
بیمارانی که نیاز به اکسیژن درمانی طولانی مدت (LTOT) دارند باید به تجهیزات اکسیژن خانگی موثر بالینی دسترسی داشته باشند که با نیازهای آنها در خارج از بیمارستان سازگار باشد. اکسیژن تراپی خانگی با هزینه های کمتر و ارائه شیوه نرمال زندگی، به یک استاندارد برای بیماران مبتلا به هیپوکسمی مزمن تبدیل شده است.

گزینه‌های تجهیزات اکسیژن درمانی خانگی در چندین دهه گذشته در پاسخ به نوآوری‌ها در فناوری، فشار اقتصادی پرداخت‌کنندگان بیمه و تقاضای بیماران افزایش یافته است.

برای استفاده از اکسیژن در منازل از سیستم‌های گاز بسته‌بندی شده حاوی 99 درصد اکسیژن به همراه تغلیظ‌کننده‌ اکسیژن با خلوص اکسیژن کمتر از 99 درصد استفاده می گردد.

ورای دستگاه‌های ثابت خانگی، تجهیزات جدیدی برای پاسخ به نیاز بیمارانی که تحرک بیشتری دارند ساخته شده‌اند. اما، تمامی این تجهیزات نیازمند کنترلی مناسب توسط دستگاه هایی همچون پالس اکسی متر است که در صورت تجاوز اکسیژن اشباع خون به شما هشدار لازم را بدهد تا از مشکلات تنفسی جلوگیری شود.

تجویز پزشک جهت استفاده از دستگاه های اکسیژن ساز یا تغلیظ کننده اکسیژن از عناصر بسیار ضروری در درمان های خانگی است.

اکسیژن ساز
دستگاه اکسیژن ساز

مهم است که مد نظر داشته باشید، تجهیزات اکسیژن خانگی فقط برای تولید و ذخیره اکسیژن در منازل ساخته شده اند. اکسیژن دارویی است که برای درمان موثر نیاز به نسخه، سیستم تحویل مناسب، دوز درمانی دقیق و نظارت دارد. قیمت و نیازهای بیمار از جمله ملاحظات ثانویه در زمینه اکسیژن تراپی موثر است.

در ابتدا، کپسولهای تحت فشار با استفاده از همان تجهیزات بیمارستانی، تنها گزینه موجود جهت اکسیژن درمانی در خانه بودند. به دلیل قابل درک بودن قابلیت‌ها و کاربرد کپسولها برای پزشکان در مراکز درمانی، تجویز و شروع درمان طولانی مدت خانگی مشکل ساز نبود.

در سال 1965، اولین سیستم اکسیژن مایع خانگی (LOX) برای مصرف به صورت ثابت و قابل حمل برای استفاده بیماران در منازل ساخته شد. مزیت اصلی این سیستم قابلیت پر کردن مجدد آن با قابلیت حمل در صورت نیاز با وزن و راندمان مناسب بود که از کپسول های گاز فشرده پیشی گرفت.

این سیستم معادل سیستم‌های اکسیژن لوله‌دار مورد استفاده در بیمارستان ها بود. بعد از آن در سال 1973 دستگاه تغلیظ ‌کننده‌ اکسیژن ثابت به بازار راه پیدا کرد و امکان تولید اکسیژن در خانه را با فیلتر نیتروژن از هوا فراهم کرد.

استفاده از تغلیظ کننده اکسیژن روندی را آغاز کرد که با تنوع در میزان اکسیژن تولید شده، کوچک سازی دستگاه تغلیظ کننده و قابل حمل بودن آن نیز به موضوع مهمی تبدیل شد.

دستگاه تغلیظ کننده اکسیژن
اکنون ترکیبی از گاز فشرده، LOX، تغلیظ کننده، تغلیظ کننده هایی که گاز فشرده پر می کنند، دستگاه های قابل حمل LOX و سیستم های تغلیظ کننده دارای باتری برای اکسیژن تراپی خانگی و قابل حمل در دسترس هستند. هر سیستم اکسیژن ساز خانگی جدید دارای ویژگی و عملکردهایی متفاوت با قابلیت ها و کاربردهایی منحصر به فرد خود است.

سخن پایانی

از آنجایی امروزه در سرتاسر جهان مردم با بیماری COVID-19 (کرونا) درگیر هستند، دستگاه اکسیژن ساز یکی از تجهیزات ضروری برای بیماران تنفسی ریوی است.

در دسترس بودن این دستگاه علاوه بر فراهم کردن شرایط درمانی مورد نیاز بیمار، از نظر روانی نیز تاثیرات بسزایی در آرامش بیمار خواهد داشت. هنگامی که بیمار در طول شب و دوران نقاهت خود در منزل نیازمند اکسیژن باشد، در آن زمان لزوم وجود دستگاه اکسیژن ساز را میتوان حس نمود.

در ایران شرکت های معتبری دستگاههای اکسیژن ساز با قیمتهای متنوع و حتی مقرون به صرفه را عرضه می نمایند که میتوان تحت تجویز پزشک از این برندهای مطرح خرید کرد.

اکسیژن ساز سوشیا و اکسیژن پلاس دو برند مطرح ایرانی بوده که در بازار با سایر دستگاهها رقابت می کنند. همچنین از برندهای چینی زنیت مد، توماس، یوول و لانگفیان نیز میتوان یاد کرد. نایداک و ایرسپ نیز از اکسیژن سازهای آمریکایی موجود در بازار ایران میباشند که در دسترس عموم قرار دارند.

شما می توانید برای هرگونه مشاوره جهت دریافت دستگاه اکسیژن ساز در منزل با مرکز زی با مهر تماس بگیرید.

https://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_therapy
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12162797/

مرکز پرستاری زی با مهر

مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر دارای مجوز رسمی از وزرارت بهداشت و با بهره گیری از پرستاران متخصص، کارآزموده و با سابقه، بصورت 24 ساعت شبانه روز در تمامی روزهای سال و ایام تعطیل، در خدمت شما عزیزان می باشد. شما می توانید جهت دریافت اطلاعات پرستار سالمند ، پرستار کودک ، مراقبت از سالمند ، پرستار کرونا ، پرستار معلول ، پرستار بیمار، پرستار ارزان،  پرستار روزانه، پرستار شبانه روزی ، تزریقات، اعزام پزشک و اطلاع از دستمزد پرستار در منزل و دریافت قیمت دستگاه اکسیژن ساز با ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید. تلفن تماس و مشاوره رایگان: ۰۲۱۶۶۵۸۱۸۳۳ الی 5

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *