نشانه های دیابت می‌تواند بسیار ملایم و خفیف باشند که در ابتدا برای تشخیص دشوار است
نشانه های دیابت

نشانه های دیابت

خانم فاطمه موحدی مدیریت مرکز مراقبت پرستاری زی با مهر
در ادامه بحث دیابت به موضوع نشانه های دیابت می پردازیم. دیابت به 3 دسته نوع 1 نوع 2 و دیابت بارداری تقسیم میشود. دیابت نوع 1 مخصوص کودکان و جوان ترهاست که در آن انسولین در بدن اصلا تولید نمی شود و یا تولید آن کم است و ممکن است وزن فرد طبیعی باشد یا کم باشد، یعنی اصلا چاق نباشد.

دیابتی که عموما ما بیشتر می شنویم و 95 درصد دیابتی ها را تشکیل می دهد دیابت نوع 2 هست که در آن انسولین تولید شده در بدن ممکن است بیش از حد هم باشد.

یعنی در خون بیشتر از حالت نرمال افراد دیگه مشاهده شود ولی این انسولین کارآمد نیست و به مصرف سلولهای بدن بخاطر اختلالتی که وجود دارد نمی تواند برسد.این موضوع دیابت نوع 2 را در واقع تشکیل می دهد.

دیابت بارداری هم فقط در طول بارداری اتفاق می افتد .مقدار قند خون در بارداری افزایش پیدا می کند و عدم تحمل گلوکز پیش می آید که یکسری عوارض برای مادر دارد و یکسری عوارض برای جنین. ممکن است مادر دچار فشار خون بارداری شود و همچنین افت قند پیدا کند.ممکن است قند خون خیلی بالا رود و نیاز به انسولین داشته باشد.

و اتفاقی هم که برای جنین ممکن است در دیابت بارداری اتفاق بیفتد دیسترس تنفسی می باشد و یا زودرس به دنیا بیاید ،سقط شود یا اینکه آنومالی های نوزادی برایش پیش بیاید.

مادرانی که فرزند بالای 4.5 کیلو بدنیا می آورند و خودشان دیابت بارداری داشته اند ممکن است بعد از بارداری این دیابت خوب نشود و در واقع دیابت نوع 2 شود و ممکن است کلا بهبود پیدا کند و شرایط قند خون به حالت نرمال برگردد.

نشانه های دیابتدر دیابتی که مختصص کودکان و جوانان هست یکسری عوامل خطرناک وجود دارد، یکی استعداد ژنتیکی فرد هست و دیگری ممکن است ناشی از ویروس های مثل روبلا باشد اتفاق می افتد.

یک نکته ای که حائز اهمیت است برای کسایی که شیر گاو را برای بچه هاشون خیلی زود شروع می کنند باید بگیم این استعداد دیابت نوع 1 را در کودک شما افزایش می دهد. بهتر است این کار را انجام ندهید.

برای دیابت نوع 2 عوامل خطر دیگری وجود دارد از جمله چاقی ،کم تحرکی، تغذیه نامناسب پرچرب که چربی خون در افراد بالا هست.

اضافه وزنی که BMI فرد بین 25 تا 30 است یا بالاتر از 30 که چربی مرضی تلقی می شود در واقع دیابت را احتمالش را خیلی خیلی بالا می برد.

کسانی که بیماری قلبی دارند ،فشار خون دارند یا دیابت بارداری در گذشته داشته اند به احتمال بیشتری دچار دیابت می شوند.

ولی از کجا بفهمیم فردیکه دیابت دارد چه جور تشخیص بدهیم و از کجا بفهمیم دیابت دارد؟

علائم آن پر ادرای، پر نوشی و پرخوری است، افزایش یا کاهش ناگهانی وزن است، خشکی دهان و مخاط نیز از دیگر علائم است. همینطور خستگی مفرط و کمبود انرژی ،تاری دید می تواند علامت دیابت باشد که ما را هوشیار کند تا بررسی آزمایشگاهی انجام دهیم تا متوجه این بیماری خاموش بشویم.

این مطلب را هم بخوانید:آشنایی با دیابت

نشانه های دیابت

جمع بندی:

نشانه های دیابت دیابت ناشی از افزایش قند خون است. علائم دیابت می‌تواند بسیار ملایم و خفیف باشند که در ابتدا برای تشخیص دشوار است. علائم دیابت که حالت عمومی دارد، عبارت‌اند از:

گرسنگی شدید
افزایش تشنگی
کاهش وزن
تکرر ادرار
تاری دید
خستگی شدید
زخم‌هایی که درمان نمی‌شوند
علائم دیابت در مردان

علاوه بر علائم عمومی دیابت، مردان مبتلا به دیابت ممکن است کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ (ED) و قدرت عضلانی ضعیف داشته باشند.

علائم دیابت در زنان

زنان مبتلا به دیابت همچنین می‌توانند علائمی مانند عفونت‌های دستگاه ادراری، عفونت‌های پوستی و پوست خشک و خارش پوست را داشته باشند.

اینستاگرام زی با مهر: www.instagram.com/zibamehr.nurse

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما