4 نشانه بسیار مهم درگیری ریه با کرونا/ نشانه های درگیری ریه

نشانه های درگیری ریه در بیماری کرونا

نشانه های درگیری ریه

در این مطلب از مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر ، نشانه های درگیری ریه در بیماری کرونایی را ذکر کرده ایم. حتما بخاطر داشته باشید در صورت بروز هر کدام از این علائم باید باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

از زمان همه گیری کرونا این ویروس ، همواره در جهش های مختلف ، علائم مختلفی را از خود بروز داده است اما بسیاری از علائم این بیماری یکسان در انواع جهش ها یکسان بوده است.

محققان معتقدند چنانچه ریه افراد درگیر ویروس کرونا شود می تواند باعث آسیب های فراوانی به وی شود و به همین دلیل باید علائم درگیری ریه در کرونا را بررسی کرد.

درگیری ریه بنا به نوع موتاسیون ویروس متفاوت است و ممکن است روز سوم و یا هفته دوم بیماری مشخص می‌شود. موتاسیون یا جهش (Mutation) یک نوع تغییر ژنتیکی می باشد که در آن صفات زیستی ویروس تغییر می یابد.

اما بطور معمول درگیری ریوی در فرد مبتلا به ویروس کرونا معمولا در هفته دوم این بیماری اتفاق می‌افتد.

نشانه های درگیری ریه در بیماری کرونا

بطور معمول علائم درگیری ریه در بدن فرد بیمار کرونایی عبارتند از:

  • درد در قفسه سینه
  • تب طولانی بیش از ۷۲ ساعت
  • تنگی‌نفس در فرد مبتلا
  • افت اکسیژن خون زیر ۹۴

حتما بخاطر داشته باشید در صورت بروز هر کدام از این علائم باید باید فورا به پزشک مراجعه کنید. وجود این علائم در بیمار نشان دهنده درگیری ریه در فرد مبتلا شده است.

در مطلب زیر به صورت جداگانه هرکدام از علائم درگیری ریوی در فرد مبتلا به کرونا را مورد بررسی قرار می دهیم.

درد قفسه سینه از نشانه های درگیری ریه

درد قفسه سینه یکی از علائم بارز در آمبولی ریه است که ممکن است فرد سرفه، خلط خونی و تب خفیف داشته باشد. متاسفانه احتمال ایجاد لخته و آمبولی ریه در بیماران مبتلا به کرونا بیش تر از بقیه افراد است.

دمای بدن در حالت عادی حدودا ۳۷ درجه سانتیگراد می باشد  اما ۹۹ درصد از افراد مبتلا به کرونا و دارای درگیری ریوی تب ۳۷.۳ و بالاتر داشته اند.

تب طولانی بیش از ۷۲ ساعت از نشانه های درگیری ریه

مطابق مطالعات انجام شده در آمریکا، در صورتی فرد دارای تب طولانی بیش از ۷۲ ساعت و دمای بدن ۳۸ درجه و بالاتر باشد ، ازعلائم محتمل بیماری کرونا و درگیری ریه در نظر می‌گیریم.

سازمان جهانی بهداشت دمای ۳۷.۳ و بالاتر را به عنوان نشانه‌ای برای بیماری کرونا عنوان کرده است.

احساس تنگی نفس از نشانه های درگیری ریه

چنانچه شما دارای بیماری می باشید که مبتلا به کرونا است و بیمار احساس نفس تنگی داشته باشد ، روی قفسه سینه احساس فشار کند احتمالا دچار درگیری ریوی شده است.

در این صورت باید فرد بیمار را فورا به مراکز درمانی انتقال دهیم تا اکسیژن خون وی گرفته شده و چنانچه سطح اکسیژن خون او کمتر ۹۳ باشد ، پزشک در خواست سی‌تی اسکن و عکس ریه می‌دهد.

ضعف سطح اکسیژن خون از نشانه های درگیری ریه

چنانچه تنفس افراد کرونایی در یک دقیقه بیشتر از ۲۴ بار و میزان اکسیژن خون بیمار کاهش یافته و زیر ۹۰ باشد زنگ خطری است که بر اساس آن باید فورا به مراکز درمانی مراجعه شود.

بیمار باید در جایی آرام نشسته و تعداد تنفس او توسط فرد دیگری در یک دقیقه شمارش شود.

چنانچه تعداد تنفس بیشتر از ۲۴ تنفس در یک دقیقه بود احتملا بیمار وارد فاز شدید بیماری ریوی شده است.

دکتر سید مهدی فرساد فوق تخصص جراحی قفسه سینه می گوید:رقمی که سطح اکسیژن خون را نشان می‌دهد به این شکل نیست که اگر از یک عدد خاصی پایین بود ریه درگیر است یا از یک عدد خاصی بالا بود، ریه درگیر نیست.

وی می گوید افرادی هستند که ریه آن‌ها درگیر بوده، اما سطح اکسیژن خون خوبی داشته‌اند، بنابراین این عدد ملاک عدم درگیری ریه نیست.

اگر سطح اکسیژن خون فردی از ۹۳ پایین باشد باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد و ریه او بررسی شود.

سطح اکسیژن خون از ۹۰ به پایین هشدار جدی محسوب می‌شود که سطح بیشتری از ریه درگیر شده است. خوب بودن عدد سطح اکسیژن خون نشان از مبتلانشدن ریه نیست.

این مطلب را نیز بخوانید: همه چیز درباره لامبدا جهش جدید کرونا / از لامبدا بترسیم؟

نشانه های درگیری ریه

مصرف غذایی به بیماران کرونایی

بیماران کرونایی باید استراحت زیادی داشته باشند و بدن خود را خسته و انرژی زیادی را نیز مصرف نکنند.

از آن‌جایی که افراد مبتلا در طول بیماری دچار بی‌اشت‌هایی می‌شوند، باید تعداد وعده‌های غذایی را افزایش و حجم غذا را کم کنند.

مبتلایان باید میوه و سبزیجات تازه مصرف کنند، ویتامین‌های لازم مانند ویتامین C و D را به بدن خود برسانند، پروتئین خود را با مصرف گوشت سفید و قرمز بالا ببرند، مصرف نمک و قند را کاهش دهند و در مایعات فراوانی مصرف کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما