بیماری ویتیلیگو یا برص ، درمان و نکات مهم آن

بیماری ویتیلیگو یا برص و نکات مهم آن

ویتیلیگو

ویتیلیگو – Vitiligo  نوعی بیماری طولانی مدت است که در طی آن ، لکه هایی در پوست فرد مبتلا ایجاد شده و این قسمت از پوست بدن، با هرچه بزرگتر شدن لکه ، رنگ خود را نیز از دست می دهد.

بیماری ویتیلیگو می تواند افراد را در هر سن و جنسی درگیر کند. این بیماری با نام برص نیز شناخته می شود. این لکه های پوستی در هنگام از بین رفتن ملانوسیت های پوست بدن فرد ظاهر می شوند.

ملانوسیت ها سلول هایی هستند که مسئولیت تولید رنگدانه پوست را بر عهده دارند و به پوست رنگ بخشیده و از پوست بدن فرد در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند.

سطحی از کل پوست که می تواند تحت تأثیر بیماری ویتیلیگو قرار گیرد در افراد متفاوت است. همچنین ویتیلیگو می تواند روی چشم ، قسمت داخلی دهان و بر روی سر افراد نیز دیده شود.

در بیماری ویتیلیگو ، پوست افراد بسیار به نور حساس می شود و مناطقی که تحت تأثیر قرار می گیرند نسبت به مناطقی که در معرض نور آفتاب نیستند حساس ترند.

پیش بینی اینکه این لکه ها تا چه حد گسترش می یابند بسیار دشوار است اما گسترش آنها ممکن است هفته ها نیز طول بکشد. در افرادی که ذاتا دارای پوستی تیره یا برنزه می باشند این لکه ها غالبا وسعت کمتری دارند.

ویتیلیگو شدید

در موارد نادری ممکن است بدن فرد بطور وسیع و شدیدی دچار بیماری ویتیلیگو شود و تقریبا تمام پوست بدن فرد را بی رنگ کند. متاسفانه هیچ معالجه قطعی برای بیماری ویتیلیگو وجود ندارد و در اغلب اوقات نیز، لکه های بی رنگ به تدریج بزرگتر می شوند .

اما خبر خوب این است که از هر ده نفری که به این بیماری دچار می شود ، سه نفر بصورت خود به خود و بدون اقدامات درمانی دوباره رنگ پوستشان به حالت طبیعی اولیه باز می گردد .

نقش استرس در بیماری ویتیلیگو

فشارهای عصبی و استرس نقش بسزایی در شکل گیری و وسعت یافتن بیماری ویتیلیگو دارد. به مبتلایان بیماری ویتیلیگو همواره توصیه می‌شود که تا جای ممکن از استرس و فشارهای عصبی دوری کنند. این فاشرهای عصبی حتی درمان بیماری را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

متاسفانه در بعضی مواقع ، نواحی آسیب دیده پوست تا پایان عمر فرد بی رنگ می مانند.

ویتیلیگو

روش های درمانی:

استفاده از کرم ضد آفتاب: پزشکان توصیه می کنند افرادیکه دارای بیماری ویتیلیگو می باشند حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند.

شما باید حتما از کرم‌های ضد آفتاب با خاصیت حفاظتی (SPF) بالاتر از ۵۰ بر روی قسمت‌هایی از پوست که در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد، استفاده کنید.

با توجه به نوع بیماری خود و در جهت تهیه کرم مناسب پوست خود ، حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید.

فتوتراپی با نور UVB: قرار گرفتن در معرض لامپهای ماوراء بنفش (UVB)  یک روش درمانی متداول است. چنانچه از این روش درمانی در کلینیک استفاده می کنید، باید حدودا 2 تا 3 بار در هفته آن را ادامه دهید.

بخاطر داشته باشید که فتوتراپی می تواند کمک کننده باشد اما ممکن است چندین ماه طول بکشد تا اثرگذاری آن را شاهد باشید.

بیماری ویتیلیگو یک بیماری خودایمنی و با ریشه‌های ژنتیکی است. این بیماری برخلاف سایر بیماری‌های خودایمنی ، تهدیدی برای زندگی افراد ندارد. این را نیز بدانید که ویتیلیگو یک بیماری خطرناک و مسری نیست. با مدیریت آن می توانید استرس را از خود و اطرافیان تان دور نمائید.

درمان‌ موضعی

کرم‌های کورتیکواستروئید: از این کرم‌ها می‌توان برای رفع علائم لک بر روی پوست بالاتنه و اندام‌های تحتانی استفاده کرد.

هرگز نباید از این کرم ها بر روی قسمت‌هایی از صورت (به خصوص پلک‌ها)، گردن، زیر بغل و کشاله ران که پوست نازک دارد، استفاده کنید..

کرم پیمکرولیموس و پماد تاکرولیموس: از این محصولات نیز می‌توان برای درمان علائم لک در محل پلک‌ها، صورت، گردن، زیر بغل و کشاله ران استفاده کرد.

نکات مهم بیماری ویتیلیگو

اول از همه سعی کنید که آسیب‌دیدگی های متداول پوست را به حداقل برسانید، زیرا هر گونه جراحتی مانند بریدگی پوست، خراشیدگی پوست یا ساییدگی پوست می‌تواند منجر به ظهور لکه‌های جدیدی شود.

مورد مهم تر نیز این است که از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید. شما می بایست در ساعاتی از روز مانند ظهرها، که شدت نور آفتاب به بیشترین حد خود می‌رسد در خانه و یا حداقل در فضای سرپوشیده بمانید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما