آغاز تزریق واکسن کرونا برای افراد زیر 70 سال - مرکز مراقبت پرستاری در منزل زی با مهر

آغاز تزریق واکسن کرونا برای افراد زیر 70 سال

واکسن

سالمندان در جهان بیشتر تحت تأثیر ویروس COVID-19 قرار گرفته اند و متاسفانه 90٪ مرگ ها در گروه های سنی بالای 65 سال رخ داده است که واکسن کرونا را تزریق نکرده اند.

سالمندان به نسبت افراد جوانتر بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار دارند و محافظت از این افراد بوسیله واکسن کرونا ، که در دسته آسیب پذیرترین افراد جامعه قرار دارد بسیار منطقی است.

COVID-19 ویروسی است که در بسیاری از افراد بدون علامت و نشانه خاصی باقی می ماند و بدین دلیل افراد جوانتر جامعه می توانند ناآگاهانه آن را به افراد آسیب پذیر مانند سالمندان یا افراد دارای بیماری خاص منتقل کنند.

سالمندان بدلیل اینکه بیشتر در خطر و معرض بیمار شدن قرار دارند اگر واکسن کرونا را دریافت کنند ، خطر انتقال ویروس کرونا به افراد دیگر تا حد زیادی کاهش می یابد.

آغاز تزریق واکسن کرونا برای افراد زیر 70 سال

در ایران از امروز 21 تیرماه سال 1400 برنامه واکسیناسیون ، شامل افراد بالای 68 سال است.

علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران با اشاره به ثبت نام واکسیناسیون سنین ۶۵ سال به بالا، گفت: سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که افراد بالای ۶۵ سال می‌توانند ثبت نام کنند.

اما به دانشگاه ها ابلاغ شده که تلقیح واکسن فعلا برای ۶۸ تا ۷۰ سال انجام شود. بنابراین از مردم می خواهیم بدون دریافت پیامک و نوبت دهی مراجعه نکنند.

پیش از این افراد بالای 70 سال و همچنین کادر پزشکی در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار داشتند. زیرا کادر درمان خط مقدم مبارزه با این بیماری همه گیر بوده و کاملا منطقی بود که از آنها در برابر کرونا محافظت شود.

آیا واکسن کرونا می تواند سالمندان را بیمار کند؟

در ابتدا باید این را بدانید که برخلاف بعضی شایعات COVID-19 از طریق واکسن کرونا به شما منتقل نمی شود! همچنین به احتمال زیاد افراد پس از دریافت واکسن کرونا ممکن است عوارض جانبی را تجربه کنند.

البته عوارض جانبی بیشتر در افراد جوان گزارش شده است و به طور معمول 12-24 ساعت پس از تجویز واکسن رخ می دهد.

عوارض جانبی واکسن کرونا می تواند تب ، خستگی ، سردرد و دردهای عضلانی باشد. عوارض گفته شده واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن شما در برابر واکسن کرونا است.

داروهای تیلنول (Tylenol ) یا ایبوپروفن می تواند به کاهش عوارض واکسن کرونا کمک کند. این عوارض جانبی حداقل و کوتاه مدت هستند.

شما هیچ نوع عفونت یا بیماری دیگری مستقیماً از طریق واکسن کرونا دریافت نمی کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: اهمیت واکسن کرونا برای سالمندان

واکسن

آیا افراد باید نگران تجربه واکنش های نامطلوب به واکسن باشند؟

طبق تحقیقات جهانی و گزارشات مربوط به عوارض واکسن کرونا،  از هر یک میلیون نفر یازده نفر واکنش شدید آلرژیک به واکسن کرونا را تجربه کرده اند.

این واکنشهای آلرژیک مانند تورم ، خارش و مشکل تنفسی گزارش شده اند.

واکنش آلرژیک به واکسن COVID-19 بسیار غیر معمول است و بیشتر در افرادی که قبلاً واکنش های آلرژیک نسبت به سایر داروها یا واکسن ها داشته اند ، مشاهده می شود.

به طور کلی ، عوارض جانبی شدید نادر است و احتمال بروز واکنش منفی به واکسن کرونا بسیار کمتر از میزان ابتلا به بیماری کروناست.

یک فرد سالمند بعد از اولین دوز واکسن کرونا چه میزان ایمنی خواهد داشت؟

بطور معمول 95٪ ایمنی افراد در برابر ویروس کرونا بعد از دریافت دوز دوم واکسن کرونا اتفاق می افتد.

طبق داده های فعلی ، دوز اول واکسن کرونا حدود 50 درصد در جلوگیری از COVID-19 موثر است. نقش دوز دوم افزایش بیشتر ایمنی فرد نسبت به ویروس کرونا می باشد.

دلیل ضرورت استفاده از ماسک بعد از دریافت واکسن کرونا

هنوز بطور قطع مشخص نیست که آیا افراد پس از دریافت دو دوز واکسن بطور 100٪ در برابر COVID-19 ایمن می باشند یا خیر. آنچه مشخص است این است که دریافت دو دوز واکسن کرونا نزدیک به 95٪ احتمال ابتلا به بیماری کرونا را کاهش می دهد.

پس در حال حاضر تا زمانی که نتوانیم واکسن را به طور گسترده تری در بین مردم توزیع کنیم ، نباید تغییری در رفتارمان ایجاد کنیم.

ماسک زدن ، فاصله گرفتن از دیگران ، شستن مداوم دست ها و ماندن در خانه هنوز از قوانین مهمی است که باید رعایت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما